19 دی: رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای فراجا درباره کلاهبرداری‌‌های "پانزی" و "تیمون۵۵" توضیحاتی ارائه کرد.
سرهنگ علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای فراجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره کلاهبرداری پانزی و شگردهایی که در این نوع کلاهبرداری پانزی استفاده می‌شود، گفت: کلاهبرداری پانزی روشی است که کلاهبرداران با وعده‌هایی مثل دادن سودهای نجومی و تضمینی و انجام تبلیغات گسترده به دنبال سرمایه‌گذاری هر چه بیشتری هموطنان هستند.
وی ادامه داد: به این صورت که فرد کلاهبردار با ساخت سایت و یا موسسه یا شرکتی که هرگز هویت قانونی ندارد، با تبلیغات فراوان از قبیل دادن سودهای چند برابر سرمایه و تضمینی و… مردم را متقاعد می‌کند تا دارایی‌های خودشان را در اختیار وی قرار دهند. کلاهبرداران با تبلیغ فروش کالاهای کم ارزش با قیمت‌های گزاف و با وعده سودهای هنگفت در فضای مجازی سعی در کلاهبرداری از کاربران به این روش را دارند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای فراجا در پاسخ به این سوال که کلاهبرداری به روش تیمون۵۵ چگونه است، گفت: این نوع کلاهبرداری نیز به این صورت است که کلاهبرداران وعده دریافت سود دوبرابر به ازای هرماه در قالب رمزارزها را تبلیغ می‌کنند و گاها پرداخت چنین سودهایی به مدت چندین ماه صورت می‌گیرد و بعد از تشکیل شبکه‌های هرمی به طور ناگهانی سایت یا پلتفرم مربوطه بارگذاری نمی‌شود و قابل پیگیری نیست.
سرهنگ رجبی با اشاره به مهمترین شگردهای کلاهبرداران در حوزه رمز ارز گفت: کلاهبرداران در ازای خرید رمزارز، مبالغی را از کاربران دریافت می‌کنند اما یا رمز ارزی خریداری نمی‌کنند و یا رمز ارز ارزش چندانی ندارد. کلاهبرداران با خرید رمز ارز برای کاربران نام کاربری و رمزعبور کیف پول خریدار را در اختیار دارند تا در زمان مناسب سوءاستفاده و کلاهبرداری کنند.
وی همچنین با اشاره به رمزارزهای بی‌ارزش تصریح کرد: خرید رمزارزهای بی‌ارزش یا کم ارزش (شت کوین) با تبلیغات گسترده یا بعضا با معرفی بعضی از سلبریتی‌ها و اشخاص معروف و تاثیر گذار انجام می‌شود و از طریق آنها سعی در ترغیب کاربران جهت خرید این شت کوین‌ها را دارند. همچنین با طراحی بدافزارهایی تحت عناوینی همچون کیف پول رمزارز، نام کاربری و رمزعبور کاربران را در اختیار می‌گیرند و به وسیله کیف پول اصلی حساب رمزارز را خالی می‌کنند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای فراجا ادامه داد: همچنین یکی دیگر از راه‌های کلاهبرداری در این حوزه فیشینگی است که از طریق درگاه‌های جعلی به وجود می‌آید و کاربران با هدایت به درگاه بانکی جعلی، حساب بانکی‌شان خالی می‌شود. فیشینگ از طریق صرافی نوع دیگری است که کلاهبرداران صفحات سایت جعلی بعضا مشابه سایت‌های صرافی معروف طراحی می‌شود و کاربران با ورود به این سایت‌ها اطلاعات شخصی و بانکی خود را در معرض سوءاستفاده کلاهبرداران قرار می‌دهند.
سرهنگ رجبی خاطرنشان کرد: تحریم‌های بین المللی علیه کاربران ایرانی موجب شده تا صرافی‌های معتبر و بزرگ بین المللی دارایی‌های کاربران ایرانی را مسدود کرده و بعضا این دارایی‌ها مصادره می‌شود. هرچند بعضی از کاربران با ایجاد هویت‌های جعلی از کشورهای همسایه جهت دور زدن تحریم‌ها رمز ارزی را خریداری کردند ولی در موقع دریافت امکان دسترسی به آن دارایی وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دسترسی به کیف‌های پول در ارزهای دیجیتال وجود دارد، تاکید کرد: هر کیف پول دارای نام کاربری و رمز عبور است و هر کسی که این رمز‌ها را در اختیار داشته باشد می‌تواند از آن سوءاستفاده کرده و برداشت غیرمجاز داشته باشد. روش‌های مختلفی نیز برای دسترسی به رمز عبور کیف‌های پول وجود دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به صرافی‌های نامعتبر، هدایت به صفحات جعلی و فیشینگ و همچنین اعتماد کردن به سایرین اشاره کرد.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای فراجا درباره مخاطرات فیشینگ و این که افراد سودجو چگونه می‌توانند از این طریق برای کلاهبرداری استفاده کنند، گفت: در شگرد فیشینگ، افراد سودجو، قربانیان را به صفحاتی هدایت می‌کنند که از نظر ظاهری بسیار شبیه به صفحات اصلی بوده و تنها به دنبال کلاهبرداری و سرقت اطلاعات ثبت شده توسط کاربر هستند. در یکی از جدیدترین نمونه‌های آن می‌توان به اپلیکیشن‌های جعلی اشاره کرد که با اپلیکیشن اصلی شباهت زیادی داشته و تنها به دنبال به دست آوردن نام کاربری و رمز عبور است.

  • نویسنده :
  • منبع :