19 دی: نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال با بیان اینکه اگر دوباره رئیس شود، به بازگشت کی‌روش فکر می‌کند به انتقاد از نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: یک نماینده هر سه روز یکبار درباره ویلموتس صحبت می‌کند.
مهدی تاج نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی با دفاع دوباره از قرارداد ویلموتس گفت:قرارداد ویلموتس یک قرارداد درست و بسیار خوبی است که هیچ حقوقدانی به ما نگفته است که این قرارداد ایراد دارد، من هم از هر کسی که می‌تواند و اطلاعات کافی دارد، جلو بیاید، این پرونده در دو جا مطرح است، یک جا پیش خود ما هست که اگر از نظر حقوقی ایرادی گرفته شود، گوش می‌دهیم.
وی افزود: همچنین دادگستری و بازرسی هم اعلام کرده‌اند که در این قراداد اهمال شده است که درباره آن هم صحبت خواهم کرد.خودمان تقاضا کرده‌ایم که رسیدگی بشود و به آن جواب هم می‌دهیم.
یک نماینده ۱۶۰ بار درباره قرارداد ویلموتس صحبت کرده است
تاج در ادامه با انتقاد از نمایندگان مجلس، اظهار داشت:در رسانه و متصل به مردم درباره این قرارداد صحبت کردن زیاد خوب نیست، سه سالی هست که صداوسیما درباره ویلموتس صحبت می‌کند، یک نماینده مجلس را سراغ دارم که حداقل ۱۶۰ بار و هر سه روز یک بار  در تلویزیون، رادیو و دیگر رسانه‌ها در این باره حرف زده است.اگر ما ایرادی داریم نمایندگان به ما بگویند تا جواب بدهیم.
نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال در ادامه با اشاره به قراردادهای دیگر مربیان خارجی که منتج به صدور رای محکومیت تیم‌های ایرانی شده است، خاطر نشان کرد: جنس قرارداد ویلموتس با استراماچونی، کالدرون و پادوانی که ممکن است که یک رای ۹ میلیون یورویی برای آن صادر شود، یکی است و همه آنها طرف مقابل از بند فسخ یک طرفه استفاده کرده است اما این قراردادها زیاد برجسته نمی شود و تنها به ویلموتس پرداخته می‌شود.
تاج در ادامه با اشاره به مشکلاتی که برای پرداخت پول ویلموتس وجود داشت، اظهار داشت: نامه‌ای از آقای ربیعی سخنگوی وقت دولت دارم که گفته است که «امکان انتقال پول نبود، امیدواریم حکم اولیه شکسته شود.»این در حالی است که در دوره کی‌روش، همه پول قرارداد را از طریق فیفا واریز می‌کردیم اما از وقتی آقای ترامپ آمد، سختگیری‌ها را در انتقال پول خیلی جدی‌تر کرد.
ترامپ آمد نتوانستیم پول ویلموتس را بدهیم!
تاج در واکنش به صحبت مجری برنامه که عنوان کرد ترامپ پاییز ۹۶ رئیس جمهور شد و اردیبهشت ۹۷ از برجام به صورت رسمی خارج شد اما قرارداد ما با ویلموتس خرداد ۹۸ بسته شد، گفت: در دوره ترامپ، تحریم‌ها علیه ایران تشدید شد و این را فیفا می‌گوید. فیفا چند نامه به زده است که اعلام کرده است که تحریم‌ها تشدید شده است و ما نمی‌توانیم پول ویلموتس را مثل کی‌روش بدهیم.
وی افزود: وزیر هم نامه زده است علی رغم اینکه ۱۰ میلیون دلار از فیفا طلبکار است، هیچ بانکی حاضر نیست این را بپذیرد و پول را منتقل کند.
تاج درباره اینکه بین خروج ترامپ و عقد قرارداد با ویلموتس یک سال و چند ماه فاصله است و تحریم‌ها تازه شروع نشده بود، اظهار داشت:ما ۴۰ سال هست تحریم هستیم و ۸ سال هم بود و تمام پول را از فیفا پرداخت کردیم.نامه ای از خزنه‌دار فدراسیون داریم که عنوان کرده است که آن زمان تمام پول کی‌روش را هم می‌دادیم و پول مربیان دیگر خارجی را از فیفا پرداخت می‌کردیم.
شستا زیاده خواهی می‌کند، ساختمان فدراسیون و پرسپولیس را باید برگرداند
نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال در ادامه درباره روندی که برای پرداخت پول ویلموتس با مجوز شورای عالی تحریم، گفت:شورای عالی تحریم می‌آید مثلا وقتی ما به عراق برق می‌فروشیم اما چون پولش را به خاطر تحریم عراق نمی‌دهد، به صادرکننده برق برای اینکه کارش متوقف نشود، پول را می‌دهد و بعد که تحریم ها برداشته شد پول را از دولت عراق می‌گیرد.
تاج افزود: برای فدراسیون فوتبال هم همین اتفاق افتادف در بند اول نامه شورای عالی امنیت ملی با امضای همه وزیران تصویب شد که این پول را به فدراسیون فوتبال از طریق وزارت کارو رفاه اجتماعی پرداخت شود. وزارت کار هم از شرکت های شستا می خواهد ۲ میلیون یورو به فدراسیون بدهد. البته این پول را شستا به صورت کامل گرفته است، یک بخش آن را زمان ما و یک بخش دیگر را زمان بهاروند، گرفته است، یعنی ۲ میلیون یورو داده است و ۲ میلیون یورو گرفته است.شستا اما الان مطالبه زیادتری دارد و به همین خاطر ساختمان فدراسیون و پرسپولیس را ضبط کرده‌اند که غیرقانونی است و باید آن پس بدهند.
نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال درباره اینکه پول ایران در فیفا نمی‌تواند خرج هزینه مربیان شود و باید در بخش توسعه هزینه شود، گفت: ۱۰ میلیون یورو در فیفا داریم که یک میلیون و ۴۰۰ پول باشگاه‌هاست که نمی‎توانیم به آن دست بزنیم، بعضی از پول فاند است که می‌توانیم هزینه کنیم. کمپ تیم ملی که افتخار کشور است را من ساختم و کی‌روش هم زحمت کشید.هزینه مربیان را هم از این پول می دادیم و یک ریال از داخل ندادیم.هزینه و حقوق دستمزد ایرانی نمی توانیم بدهیم اما این پول می تواند هزینه ساخت، توسعه، پرداخت قرارداد  مربی خارجی شود و به همین صورت هزینه ۱۲ مربی خارجی را داده‌ایم.
اگر از عراق گل نمی‌خوردیم، هنوز ویلموتس سرمربی ایران بود
وی در ادامه درباره اینکه آیا ویلموتس ارزش این همه هزینه و دردسر را داشت، خاطر نشان کرد:کی‌روش را ما آوردیم ولی هیچ وقت کسی نگفت که کی‌روش ۲۲ میلیون دلار برای فوتبال ما درآمد داشت و ایران را دو بار به جام جهانی برد و بهترین نتایج تاریخ را با این مربی در جام جهانی ۲۰۱۸ گرفتیم.
تاج افزود: اگر در بازی با عراق آن گل را در دقیقه ۹۴ نمی خوردیم، ویلموتس تا الان سرمربی ما بود، کی‌روش می رود در کلمبیا نتیجه نمی‌گیرد و اخراج می‌شود و این در فوتبال طبیعی است.
نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال در ادامه با اشاره به رای دادگاه عالی ورزش و شکسته شدن رای فیفا، گفت:برای اولین بار در این سطح رای دادگاه عالی ورزش شکست و ۱۰ میلیون دلار تبدیل به سه میلیون دلار شد.در این رای آمده است که فدراسیون فوتبال ایران هیچ خطایی نکرده است،  حسن نیت داشته و به لحاظ تشدید تحریم‌های ایالت متحده نتوانسته است پول ویلموتس را بدهد.
وی درباره اینکه آیا نمی‌شد پول ویلموتس زودتر پرداخت می‌شد تا این مشکلات به وجود نیاید، گفت:وقتی پول فدراسیون فوتبال را فیفا نمی‌دهد، تنها راه ما مراجعه به وزیر ورزش و جوانان است، در آن دوره ۱۷ نامه به وزیر وقت نوشتم و اشاره کردم که اگر پول ویلموتس را ندهیم، فسخ یک طرفه می کند.وزیر هم ۹ نامه به آقای جهانگیری نوشته است اما وقتی جواب گرفتیم که فسخ یک طرفه اتفاق افتاده بود.
ویلموتس گران است که گران است!
تاج در ادامه درباره بالا بودن رقم قرارداد ویلموتس با توجه به قراردادهایی که این مربی قبل و بعد از حضور در ایران بسته است، گفت:قرارداد ویلموتس در هئیت رئیسه بسته شده و آن زمان فکر کردیم که بهترین گزینه است و هئیت رئیسه قرارداد با ویلموتس را تصویب کرد، همان طور که کی‌روش هم با تائید هئیت رئیسه آمد.
وی تاکید کرد: آن زمان شرایطی بود که کسی با توجه به تحریم‌ها به ایران نمی آمد و مشکلات داشتیم، گران بوده، خب گران بوده است.الان هم ممکن است یک سرمربی بیاوریم و بگویند گران است.
نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال با بیان اینکه آخرین قرارداد کی‌روش با پاداش و آپشن ها دو میلیون و ۱۵۰ هزار یورو بود، درباره اینکه رفتن او گفت:صداوسیما بهتر از من می‌داند که چرا کی‌روش رفت و البته مخالفانی هم داشت.
رئیس شوم کی‌روش را بر می‌گردانم
مهدی تاج درباره اینکه وعده داده است که در صورت انتخاب دوباره به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، کی‌روش را برمی‌گرداند، هم گفت: کی‌روش را قبول دارم و با او نتایج خیلی خوبی گرفتیم و بهترین فدراسیون بعد از انقلاب دوره ما بوده است، ۵ تیم ما به جام جهانی صعود کردند، بهترین کمپ را ساختیم، بهترین نتیجه تاریخ را در فوتبال بزرگسالان گرفتیم.
وی افزود: فوتسال و فوتبال ساحلی ما دوم و سوم دنیا بودند، اما الان هفدهم و هجدهم دنیا هستند، از من می پرسند چرا آمده‌اید، می‌گویم که آمده‌ایم که این شرایط را درست کنیم.پرسپولیس و استقلال از آسیا حذف شدند و آمده‌ایم که درست کنیم و این دو تیم را دوباره برگردانیم.
نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال در با تائید ضمنی برگرداندن کی‌روش به تیم ملی، تصریح کرد:کی‌روش مربی موفقی است و اگر انتخاب شوم روی بازگشت او به صورت جدی فکر می‌کنم.
تاج درباره اینکه اگر وزارت مانع بازگشت کی‌روش شود، هم گفت: وزارت ورزش الان هم فشار می‌آورد اما  فدراسیون اساسا مستقل است و می‌خواهم از استقلال فدراسیون دفاع کنم، در دوره من هیچ کس نمی‌توانست در کار فدراسیون دخالت کند.
نامزد انتخابات در پایان در واکنش به این سوال مجری پس چرا ویلموتس را وزیر ورزش به فدراسیون معرفی کرد و این به نظر می‌رسد نوعی دخالت است، گفت: بله بالاخره نظر وزیر است و اگر در راستای سیاست‌های فدراسیون باشد، حتما قبول می‌کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :