19 دی: رئیس مرکز ملی فرش ایران ضمن اشاره به اینکه فرشی که گفته شده از طلا بوده و به پوتین هدیه دادیم در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود و خواهید دید که از ابریشم بوده، در مورد واردات خودرو در مقابل صادرات گفت: افرادی که ۷۰ میلیون دلار صادرات فرش داشته باشند، می‌توانند در مقابل آن خودرو وارد کنند.
فرحناز رافع در نشست خبری اظهار کرد: بعد از دو سال وقفه بخاطر کرونا، بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از  ۳۱ مرداد تا ششم شهریور در نمایشگاه بین‌المللی از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ شب برگزار خواهد شد. پیش بینی و تلاش می‌کنیم این نمایشگاه ۱۰ هزار نفر بازدید کننده داشته باشد. قبلا این تعداد ۸۰۰۰ نفر بود.
وی با بیان اینکه مهمانان خارجی هم در نمایشگاه حضور دارند که جزئیات آن در جریان نمایشگاه اعلام می‌شود، گفت: بیش از ۵۵۰۰ نفر در مدارس و دانشگاه‌ها در رشته فرش در حال تحصیل هستتد که قرار است اقداماتی مثل کانون ارزیابان فرش با همکاری آن‌ها اجرا شود تا با مهر ارزیابان اصالت فرش تایید شود.
به پوتین فرش طلا ندادیم
این مقام مسئول در ادامه از رونمایی از مجموعه فرش‌های نفیس در سالن ۳۵ نمایشگاه خبر داد و گفت: فرش‌های جام جهانی نیز در مراحل تولید است که که یکی از آن‌ها به فیفا فرستاده می‌شود. البته فرشی که گفته شد از طلاست و به آقای پوتین هدیه داده شده هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود که ببینید از ابریشم است و طلا نیست. این صحبت‌ها فقط نشان دهنده قدرت و زیبایی فرش ایران است که مردم فکر می‌کنند از طلا است.
رافع در ادامه با بیان اینکه فرش دستباف یک کالای سرمایه ای و بنابراین گران است، اظهار کرد: فرش دستباف از چند میلیون تا چند میلیارد در رده‌های مختلف تجاری و نفیس قرار دارد. هنوز هیچ کس قادر به رقابت با فرش ایران نیست و مدیریت دانش آن در دنیا در دست ایران است که باید حفظ شود.
وی همچنین اعلام کرد که صادرات در مقابل واردات خودرو مجاز است و افرادی که ۷۰ میلیون دلار فرش صادر کنند، می‌توانند خودرو وارد کنند.  
ترکیه و چین نمی‌توانند بازار ایران را بگیرند
رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه ترکیه و چین نمی‌توانند بازار ایران را به دست آوردند، تصریح کرد: در ترید مپ، ایران رتبه سوم صادرات فرش را دارد، اما در اصل سوم نیستیم؛ چراکه بخاطر تحریم‌ها و تعهد ارزی  با کم اظهاری مواجه هستیم. صادرات وزنی فرش هم کاهشی نداشته که این موضوع را تایید می‌کند. 
وی با بیان اینکه فرش‌های کشورهای دیگر با ایران قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: دو مشکل قانونی در کسب و کار  مربوط به فرش‌های مرجوعی و عبور موقت وجود دارد که پیگیر حل آن هستیم و وزیر صمت هم قول کمک داده است‌.
تلاش برای سه ساله شدن زمان تعهد ارزی فرش
رافع در ادامه با بیان اینکه بازگشت ارز برای فرش در حال حاضر یک سال در نظر گرفته شده، از تلاش برای افزایش این زمان به ۳۶ ماه خبر داد و گفت: مشکل اصلی صادرات فرش به جز تحریم، تعهد ارزی است. آمارها نشان می‌دهد صادرات افت وزنی نداشته و اگر اظهار واقعی باشد افت ارزشی هم نداشتیم. صادرات در چهار ماهه هم افزایشی بوده است.
وی افزود: در اصل یک صادرات پنهان هم وجود دارد که بخاطر تحریم و تعهد ارزی است و اگر این رقم با آمار رسمی صادرات جمع شود، بر اساس آمار تولید، می‌توان گفت صادرات رقم قابل توجهی بوده است. همچنین به دلیل شرایط یاد شده ممکن است فرش ایران با اسم کشورهای دیگر هم صادر شود.
رافع همچنین از برنامه‌ریزی برای حضور در در آسیای میانه و شرقی و همچنین برگزاری نمایشگاه در ارمنستان، یونان، روسیه و کشورهای عربی از جمله قطر همزمان با برگزاری جام جهانی خبر داد.
تقریبا یک دهم قالیبافان بیمه دارند
به گفته این مقام مسئول در چهار ماهه امسال یک میلیون متر مربع فرش بافته و ۴۰۷۹ نفر اشتغال ایجاد شده است.
او همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت بیمه قالیبافان، گفت: از دو میلیون شاغل در این بخش، ۲۳۰ هزار نفر بیمه شدند. البته الان تفاهم نامه‌هایی منعقد شده که این تعداد بیشتر شود. همچنین مقرر شده هر کسی بازنشسته شد، یک نفر جایگزین بیمه شود. برای فعالیت‌های بعدی هم در بودجه ۱۴۰۲ در حال برنامه ریزی هستیم.
رافع درباره دستمزد پایین قالیبافان نیز گفت: دستورالعمل شورای مزد تصویب و ابلاغ شده که فعلا در چند استان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و اگر موفق باشد ادامه پیدا می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :