19 دی: معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برنامه پزشک خانواده تا نیمه دوم سال به صورت سراسری اجرا می‌شود.

کمال حیدری، در نشست مدیران غیرواگیر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در هتل قلب تهران، افزود: به خاطر کرونا دو سه سالی در اجرای برنامه‌های غیرواگیر رخوت ناخواسته ای به وجود آمده است که باید با توانمند کردن همکاران و نظارت بیشتر، برنامه‌ها را با قدرت بیشتری اجرا کنیم. 

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، بیان کرد: بیماری‌های غیرواگیر و مزمن موجب مرگ و میرهای زودرس می‌شود. ما با بیماران مزمن همیشه سر و کار داریم، بنابراین آموزش و توانمندسازی دائمی آنها برای سبک زندگی سالم بسیار مهم است. 

حیدری گفت: دولت بر اجرای برنامه پزشک خانواده تاکید دارد و به احتمال زیاد از نیمه دوم امسال باید این برنامه را به صورت سراسری اجرا کنیم. حدود ۱۰ سال است که این برنامه در دو استان فارس و مازندران اجرا شده ولی اجرای سراسری آن با موانعی روبرو بوده است. 

وی یادآور شد: اجرای پزشک خانواده برای حوزه بیماری‌های غیرواگیر یک فرصت طلایی است زیرا در تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و برنامه‌های غربالگری به مدیریت بیماری‌های غیرواگیر کمک زیادی می‌کند.

حیدری اضافه کرد: در مدیریت بیماری‌های غیرواگیر ارتباط بین بخشی بسیار مهم است. به عنوان مثال ریشه بیماری‌های عضلانی و اسکلتی از مدارس شکل می‌گیرد که ارتباط بیشتر ما با این حوزه و آموزش‌های لازم به مهار بیماری کمک می‌کند. 

وی، خواستار بهره برداری بیشتر از توان بخش خصوصی شد و گفت: در بخش آزمایشگاهی شاهد نتایج خوب ارتباط با بخش خصوصی در جریان اپیدمی کرونا بودیم که می‌توان از این تجربه موفق برای سایر حوزه‌ها بهره برد.

  • نویسنده :
  • منبع :