19 دی: سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر لزوم تعهد واقعی آمریکا به خلع سلاح هسته ای و ایجاد خاورمیانه عاری از سلاحهای هسته‌ای در پاسخ به اظهارات نماینده واشنگتن گفت:بهتر است نماینده آمریکا بجای سیاسی کاری پاسخ دهد آیا آمریکا عزم سیاسی لازم برای پایبندی به تعهدات خلع سلاح هسته‌ای دارد؟
در آغاز هفته چهارم دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای، جلسه نشست عمومی کنفرانس برای استماع گزارش کمیته های سه گانه و ارکان فرعی وابسته به آنها روز دوشنبه به وقت محلی برگزار شد.
در گزارش روسای کمیته خلع سلاح هسته ای و تضمین های امنیتی، کمیته عدم اشاعه سلاحهای هسته ای و کمیته کابردهای صلح آمیز انرژی هسته ای تصریح شد که با وجود برخی پیشرفتهای اندک، بدلیل اختلاف نظر کشورهای عضو اجماع حاصل نشد و لازم است در مدت باقیمانده تلاش برای کسب اجماع ادامه پیدا کند.
به دنبال اعلام رسمی این موضوع و لزوم انعکاس دیدگاههای همه کشورهای عضو در بیانیه نهایی، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نقطه نظرات و نگرانی های کشورمان را در خصوص مذاکرات و بیانیه نهایی کنفرانس تشریح کرد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به لزوم رعایت شفاف سازی و شمولگرایی در مذاکرات و تهیه اسناد کنفرانس، اظهار داشت: دلیل اصلی عدم اجماع به فقدان توازن لازم در پیش نویس های تهیه شده بر می گردد.
وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران عمیقا از عدم پیشرفت در اجرای تعهدات خلع سلاح هسته ای نگران است و سه هفته مذاکرات فشرده از آغاز کنفرانس تاکنون نشان می دهد که کشورهای دارای سلاح هسته ای، عزم و اراده سیاسی برای پذیرش تعهدات یا جدول زمانی مشخص، معیارها یا اهداف مورد نیاز برای پیشرفت در مذاکرات خلع سلاح هسته ای ندارند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: مواضع کشورهای دارای سلاح هسته ای که از سوی کشورهای به اصطلاح چتر هسته ای حمایت می شود، از جمله تلاش آنها برای جایگزینی خلع سلاح هسته ای با کاهش خطر هسته ای، مغایر با تعهدات قانونی صریح آنها در مورد خلع سلاح هسته ای می باشد.
تخت روانچی با اشاره به لزوم ایجاد هر چه سریعتر منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی به دنبال پذیرش اجماعی قطعنامه ۱۹۹۵ و طرح اقدام مصوب کنفرانس بازنگری ۲۰۱۰ و از جمله برگزاری یک کنفرانس در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که هرگونه تأخیر بیشتر در تشکیل کنفرانس ۲۰۱۲، فرایند ایجاد منطقه عاری را به خطر خواهد انداخت.
دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل، دلیل تعویق برگزاری کنفرانس مزبور را مخالفت آمریکا اعلام و تاکید کرد این مخالفت در راستای سیاست همیشگی آمریکا مبنی بر چشم پوشی از زرادخانه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در عین عدم حمایت از برگزاری کنفرانس است.
تخت روانچی سپس انتظارات ایران از کنفرانس جاری را شامل رد موانع تشکیل کنفرانس، خطرات ناشی از عدم برگزاری کنفرانس سال ۲۰۱۲ و تضاد آن با متن و روح قطعنامه ۱۹۹۵ درباره خاورمیانه، ابراز نگرانی نسبت به عدم پیشرفت در اجرای قطعنامه ۱۹۹۵ و برنامه اقدام ۲۰۱۰ در خاورمیانه و لزوم تاکید بر تحقق جهان شمولی معاهده مخصوصا در منطقه خاورمیانه بیان کرد.
تخت روانچی همچنین درخواست کنفرانس از رژیم اسرائیل برای کنارگذاشتن تسلیحات هسته‌ای و انهدام کامل ذخایر سلاح‌های هسته‌ای خود، لزوم الحاق اسرائیل به معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای بدون پیش‌شرط و تأخیر بیشتر و قرار دادن تمامی فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای آن تحت پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای را بیان کرد و افزود که این موارد برای تحقق هدف پایبندی جهانی به این پیمان در خاورمیانه ضروری است.
نماینده ایران در سازمان ملل همچنین بر حمایت قوی از روند دیگری توسط کنفرانس ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه بر اساس تصمیم مجمع عمومی ۵۴۶/۷۳ تاکید کرد.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اظهارات نماینده آمریکا برای عدم طرح موضوعات اختلاف برانگیز تاکید کرد که بهتر است نماینده آمریکا بجای سیاسی کاری پاسخ بدهد که آیا آمریکا عزم سیاسی لازم برای پایبندی به تعهدات خلع سلاح هسته ای دارد و حاضر است برای تحقق جهان عاری از سلاح هسته ای به اسرائیل به عنوان مانع اصلی تحقق خاورمیانه عاری از سلاحهای هسته ای فشار بیاورد؟

  • نویسنده :
  • منبع :