19 دی: یک کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر این که آمریکا باید تعهد و تضمین های لازم را ارائه دهد تا ایران هم به تعهداتش پایبند بماند، گفت: تضمین ها باید به گونه ای باشد که در صورتی که در یک مقطع زمانی آمریکا محدد از برجام خارج شد برایش بسیار پرهزینه باشد.
عماد آبشناس در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از روند گفت وگوها برای به نتیجه رسیدن احیای برجام گفت: هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه مسائلی مورد توافق قرار گرفته است تا بتوان اظهار نظر قطعی کرد تنها برخی گمانه زنی ها مطرح است. ضمن این که هنوز معلوم نیست که ایران چه چیزی را پذیرفته؛ باید منتظر ماند که آمریکایی ها نسبت به خواسته های ایران چه واکنشی نشان می دهند درخواست ها و شرایط را می پذیرند یا خیر. در صورتی که بپذیرند خداقل خواسته ایران رفع تحریم ها و ارائه تضمین های لازم است. 
وی خاطرنشان کرد: تضمین های آمریکا برای رسیدن به توافق باید به عنوان یک ابزار باشد که خروج مجدد آمریکا از برجام را برای آن ها بسیار پر هزینه کند اگر این شرایط محقق شود بله ما به توافق نسبتا مناسبی رسیده ایم. 
این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: آن ها باید بپذیرند اگر می خواهند ایران حاضر باشد به تعهداتش در برجام پایبند بماند و انجام دهد، باید طرف های مقابل نیز تضمین های لازم را بدهند که ایران هم از این جهت مطمئن باشد. 
آبشناس اظهار داشت: باید بدانیم تعهدات ایران نیز هزینه داشته و بازگشت به قبل قطعا سخت خواهد بود، اما در صورتی که آمریکا خواسته باشد با امضای رئیس جمهورش تعهداتش را بهم بزند باید برای آنها هم هزینه‌بر باشد، اینگونه نباشد که بگویند ضررهای متوجه ایران به ما ربطی ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع :