19 دی: وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال اول دولت سیزدهم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد نفتی و گازی امضا کردیم، گفت: ایران آماده است بلافاصله بعد از رفع تحریم‌ها به سطح تولید و صادرات پیش از تحریم بازگردد.
جواد اوجی امروز در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های وزارت نفت با تبریک هفته دولت، افزود: وزارت نفت سال سختی را پشت سر گذاشت. از روزهای اول و با بررسی اولیه مشخص شد با کسری ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز به دلیل عدم سرمایه‌گذاری به روبه‌رو بودیم.
اوجی با تاکید بر اینکه در دولت قبل کمبود سرمایه‌گذاری را به تحریم‌ها گره می‌زدند، گفت: همچنین حجم ذخایر سوخت مایع در نیروگاه‌ها تا ۳۰ درصد پایین‌تر از سال‌های قبل بود. همچنین در ابتدای دولت سیزدهم، بدهی‌های سنگین دولت قبل را هم داشتیم.
وزیر نفت افزود: دولت ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی و کسری بودجه تا پایان سال داشت که بر اساس درآمد حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی بود و اگر با همان روند دولت قبل ادامه پیدا می‌کرد، این کسری بودجه اتفاق می‌افتاد.
وی ادامه داد: عمده تامین این کسری بودجه بر عهده وزارت نفت بود و در اردیبهشت سال گذشته صادرات میعانات گازی به روزی ۷ هزار بشکه کاهش یافته بود اما با بازاریابی خوبی که در کشورها و قاره‌های مختلف از اروپا و آمریکای لاتین و آسیا کردیم، هم صادرات افزایش پیدا کرد و هم معوقات درآمدهای ارزی به‌ویژه در زمینه صادرات گاز وصول شد که به دولت برای تامین منابع ارزی کمک کرد و وزارت نفت در انجام تکالیف بودجه موفق بود.
اوجی تاکید کرد: در تامین امنیت انرژی نیز موفق بودیم و در شروع دولت سیزدهم، سطح ذخایر را ۳۰ درصد افزایش دادیم و زمستان و تابستان را بدون قطعی گاز و برق پشت سر گذاشتیم.
وزیر نفت گفت: اگر قرار بود منتظر برجام بمانیم، زمستان گذشته با مشکل روبه‌رو می‌شدیم.
وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های نفتی در خوزستان ادامه داد: امروز نزدیک به ۳ میلیون تولید نفت را در این استان داریم و بخش زیادی از تولید گاز نیز از میادین مشترک در خوزستان است.
وی با اشاره به اینکه در شروع دولت، دشمن به دنبال توقف صادرات بود که موفق نشد، گفت: در ماه‌های اول ۴۴۰۰ جایگاه سوخت را با حمله سایبری از دسترس خارج کردند اما در همان ساعات اول  با صبوری مردم ۷۰۰ جایگاه کلیدی را در کشور به مدار بازگرداندیم. این کار جهادی دشمن را ناامید کرد.
وی با بیان اینکه در این روزها تولید و مصرف بنزین نزدیک به هم است، ادامه داد: پروژه‌های اولویت‌دار را مشخص کردیم که به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز بود تا امنیت انرژی تامین شود و درآمدهای ارزی نیز محقق شود.
وزیر نفت گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد نفتی و گازی امضا کردیم. تنها با گازپروم روسیه نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا کردیم.
وی افزود: پروژه‌ای که بالغ بر ۷ میلیارد دلار در ۷ سال اشتغال را افزایش می‌دهد و ظرفیت خالی کارخانه‌های داخلی را پر می‌کند و اقتصاد کشور حرکت می‌کند.
اوجی ادامه داد: پتروپالایشگاه ها از خام‌فروشی جلوگیری می‌کنند و ۶۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات نفتی به جای خام فروشی با ارزش افزوده بالاتر صادر می‌شود.
وی تاکید کرد: اگر مذاکرات به نتیجه رسید که از این فرصت استفاده می‌کنیم در غیر این صورت لکوموتیو نفت را متوقف نمی‌کنیم.
وزیر نفت گفت: ۹۸ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت را جذب کردیم.
وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته رئیس‌جمهوری به همه استان‌ها سفر کرد، افزود: ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار انجام شد و از نفت نیز نباید غافل بود. ۱۴ هزار میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی در استان‌های مختلف برای وزارت نفت تعریف‌شده که حدود ۵۰ درصد آن مربوط به استان خوزستان است.

  • نویسنده :
  • منبع :