19 دی: خطیب نماز جمعه این هفته تهران درباره برجام خطاب به مردم گفت: مذاکره کنندگان از جنس شما هستند و امین و شجاع و مرد میدان هستند و مطمئن باشید ذره ای به دشمن باج نخواهند داد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران درباره برجام خطاب به مردم گفت: مذاکره کنندگان از جنس شما هستند و امین و شجاع و مرد میدان هستند و مطمئن باشید ذره ای به دشمن باج نخواهند داد.
به گزارش ایسنا، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران درباره جایگاه رضا گفت: کسی که راضی به رضای خداست اعتراض ندارد و  گله نمی کند. جایگاه این رضا بسیار مهم است. در یک روایتی آمده  که در قیامت به کسانی که این خصلت خوب را دارند، اولیای خدا می گویند.
خاتمی با طرح این سوال که ملاک ایمان چیست؟ گفت: امام صادق(ع) فرمود با عمل است. تسلیم در برابر خداوند، راضی باش از هر آنچه که خدا برایت مقدر کرده است. کربلا کانون این رضا بود.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه دوم نماز جمعه تهران  نیز گفت: هیچ چیز دنیا ماندگار نیست و همه چیز را می گذاریم و می رویم. 
وی در ادامه از جامعه پزشکی ، پرستاری و پیراپزشکی تشکر کرد و گفت: در این دو سال کرونا این عزیزان خدمت ارزشمندی را داشتند. 250 شهید سلامت،گویای خدمات ارزشمند این عزیزان است و مردم قدر آنها را می دانند و مسوولان هم تلاش کنند تقاضاهای معقول شان را برآورده کنند.
خاتمی همچنین به مساله احیای برجام و مذاکرات ایران با طرف های غربی و آمریکا پرداخت و گفت: مذاکره کنندگان از جنس شما هستند و امین و شجاع و مرد میدان هستند و مطمئن باشید ذره ای به دشمن باج نخواهند داد. سه چیز مهم است؛ یکی لغو تحریم های نفتی است و هرچند با شیطنت آنها می توانیم نفت را صادر کنیم ولی باید تحریم های نفتی به کلی لغو شود و دیگری لغو تحریم های بانکی است. سوم این است که ما نمی گوییم که کار دیپلماسی نباشد، بلکه می گوییم باشد اما حرف مبنایی ما این است آمریکا دشمن ماست. 
خاتمی ادامه داد: در این 43 سال آمریکا دست از توطئه برنداشته است. مدام توطئه می کند و دوست دارند ما در مشکل باشیم. نظرشان را به ایران ارایه دادند، ولی هنوز ایران اظهار نظر نکرده است. آنها حرف های زهراگین می‌زنند و نمی‌خواهند خوشی ملت ایران را ببینند و تا مشکلی برای ما پیش آید آنها اظهار خوشحالی می کنند؛ لذا قصه آمریکا با ما، قصه هسته‌ای نیست، بلکه قصه آن است که اصل نظام ما را نمی خواهند.
وی افزود: یکی از تئوری پردازان آمریکا می گوید که مشکل ما ایران هسته ای نیست و مشکل این است که با اینکه ایران ارتباطی با کشور آمریکا ندارد، ولی بزرگترین قدرت علمی و نظامی منطقه شده است. مشکل ما با ایران این است که ایران یکپارچه است و یک رهبر محبوب دارد و هر چه او می گوید آنها می گویند چشم. اگر می گویند دشمن یکی بزند 10 تا می خورد برای آنها سخت است. آنها می گویند که ما رهبری داریم که می گوید دوره بزن در رو گذشت تا آخر تعقیب می کنیم و این موضوعی است که برای آمریکا دردناک است. 
خاتمی ادامه داد: راه  حل دو چیز است و یکی اینکه قوی شویم و دیگری مقاومت است و خسته نشویم. الحمدالله شما خسته نیستید و این شعارهای شما نشانه خستگی ناپذیری شماست، ولی برخی به ناحق می خواهند ملت ایران را خسته نشان دهند. ملت ایران هم محکم و مقاوم پای انقلابش ایستاده است.
وی با اشاره به 8 شهریور ماه یاد دو دولت‌مرد در طراز جمهوری اسلامی ایران (شهید رجایی و شهید باهنر) را گرامی داشت و گفت: شهید رجایی در خاطراتش گفته من دست فروشی در بازار تهران کردم و شهید رجایی دست فروشی تا رییس جمهوری فرقی نکرد. شهید باهنر هم معلم تا وزیر آموزش و پرورش و نخست وزیری فرقی نکرد. این مسوول در طراز جمهوری اسلامی است. مسوول در طراز مسوولیتش را امانت می داند. یعنی این مسوولیتی که به تو داده‌ایم، امانت است و لقمه چرب نیست.
خاتمی با اشاره به هفته دولت یادآورشد: هفته دولت مناسبت خوبی است. در رابطه با دولت و قوه قضاییه و قوه مقننه و انسان ها و نهادها چهار برخورد مطرح است. یک برخورد بی تفاوتی است و اینکه  بگوییم به من چه؟ آنها حکومت می کنند و من نظر بدهم؛ این برخورد مورد تایید مولا نیست و باید خوب ها تشویق شوند.
وی ادامه داد: برخورد دوم برخورد متملقانه و چاپلوسانه است  و هیچ اشکال و ایرادی را ندیدن تملق است. در روایات هست که متملق ها  ارتباطی با دین ندارند و باید مسوولان متملق ها را تحویل نگیرند. برخورد سوم برخورد عیب جویانه است و همه چیز را سیاه دیدن و بد دیدن است و هر کاری که دولت انجام دهد تحلیل منفی روی آن گذاشتن است و به تعبیر مولا آدم هر کس و همه چیز را بد ببیند؛ از بدترین عیب هاست.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه خاطرنشان کرد: برخورد چهارم برخورد منصفانه است. خوبی ها را دیدن و نقاط ضعف را هم دیدن است. این اسمش در ادبیات روایی انصاف است. در رابطه با دولت قصه همین است. انصافا دولت سیزدهم در عرصه خدمت کم نگذاشته است. آقا فرمود مردمی باشید و با مردم باشید و دیگر بهتر از این می شود که هر هفته رییس محترم جمهور که وقت استراحتش است به نقاط محروم می رود و طوفان و شن نمی شناسد که این موضوع جای تشکر دارد.
وی تاکید کرد: خستگی ناپذیری این دولت هم از دیگر ویژگی های آن است. واقعا تمام عمرش را در مسیر خدمت به کار برده است. عمل به وعده ها هم داشته است و اولویت اول رییس جمهور مبارزه با ویروس منحوس کرونا بود، در ابتدا بر اثر این بیماری روزی صدها نفر کشته می‌شدند، اما  بعد زیر صد نفر و بعضی روزها هم آمار کشته ها به صفر رسید. انصاف است که این خدمات را ببینیم، در کنار آن مردم انتظار از این دولت خدمتگذار دارند که با تلاش بیشتر از سرعت سیر گرانی ها جلوگیری شود و آنچنان که به حمدالله شاهدیم که هفته گذشته سیر نزولی بسیاری از کالاهایی که مورد نیاز مردم بود را دیدیم. 
خاتمی در پایان گفت: مردم می دانند که این دولت خدمتگذار می خواهد اقتصاد بیمار 50 ساله را درمان کند، ولی حق دهید که از زبان مردم عزیزمان بگوییم انتظار این را داریم که این سرعتی را که گرفته‌اید با مدیریت جهادی ادامه دهید و نظارت کنید. کما اینکه دیده می شود برخی از گرانی ها، گرانی های بی دلیل و بی قانون و بی جهت است، لذا نظارت ها را قوی تر کرده و با متخلفین برخورد کنید.


  • نویسنده :
  • منبع :