19 دی: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع آگاه ادعا کرد که دولت بایدن طی پیامی که از طریق کانال‌های خصوصی به ایران منتقل کرده، مدعی شده است که به دنبال تشدید درگیری‌ها در منطقه نیست و تنها به دنبال محافظت از منافع آمریکاست.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود با اشاره به حملات هوایی هفته گذشته آمریکا به مناطقی در شرق سوریه که مدعی است در پاسخ به حملات گروه‌های مورد حمایت ایران در ۱۵ اوت بوده است، ادعا کرد: یک مقام آمریکایی نزدیک به این موضوع گفته است که دولت جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) از طریق کانال‌های خصوصی و همچنین به‌طور علنی به ایران پیام داده است که به دنبال تشدید درگیری‌ها در منطقه نیست و فقط به دنبال حفظ منافع آمریکا است.
مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز پیشتر برای توجیه حملات هوایی اخیر خود علیه سوریه مدعی شدند که این اقدام تنها برای محافظت از منافع و جان شهروندان آمریکایی بوده است.
مقامات ارشد آمریکا همچنین مدعی‌اند که حملات ۱۵ اوت به دو پایگاه ایالات متحده در سوریه ممکن است تلاشی از سوی ایران برای گرفتن انتقام حمله قبلی اسرائیل از طریق هدف قرار دادن متحدان آمریکایی اسرائیل باشد. جمهوری اسلامی ایران هرگونه ارتباط با این گروه‌ها را در سوریه رد کرده است.
به نوشته نیویورک تایمز، حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در التنف، واقع در نزدیکی مرز در جنوب سوریه یک روز پس از آن انجام شد که اسرائیل به اهداف نظامی در استان‌های دمشق و طرطوس سوریه حمله کرد و سه سرباز سوری را کشت. بنابر ادعای گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس، این حملات یک پایگاه دفاع هوایی ارتش سوریه را هدف قرار داد که اغلب جنگنده‌های مورد حمایت ایران در آن مستقر هستند.
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: اگرچه مقامات آمریکایی وجود هر گونه ارتباط میان حملات اخیر این کشور علیه سوریه با مذاکرات هسته‌ای با ایران را رد کرده‌اند، برخی تحلیل‌گران بر این باورند که این حملات ایالات متحده تلاشی از سوی دولت بایدن برای راضی کردن منتقدان توافق هسته‌ای و نشان دادن موضع سخت علیه ایران حتی در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای است.
یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با نیویورک تایمز مدعی شدکه چندین انگیزه احتمالی برای حمله ۱۵ اوت از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران وجود دارد - که این می‌تواند پاسخی به حمله اسرائیل یا یک فرمانده جدید باشد - اما استفاده از پهپادها به وضوح نشان دهنده دخالت سپاه پاسداران بوده است.
به گزارش ایسنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز روز جمعه در بیانیه‌ای تجاوز نظامی اخیر این کشور به سوریه را به اطلاع مجلس نمایندگان و مجلس سنا رساند. وی در این بیانیه ادعا کرده است: در بیست و سوم ماه اوت دستور حمله به تاسیساتی در شرق سوریه را صادر کردم که توسط گروه‌های وابسته به ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی همچنین مدعی شد: این حملات با هدف دفاع از امنیت نیروهای ما و تضعیف و مختل کردن سلسله حملات علیه منافع آمریکا انجام شد. ایالات متحده این اقدام لازم را مطابق با قوانین بین‌المللی و اصل حق دفاع از خود انجام داده است.
جو بایدن در ادامه ادعاهای خود گفت: ما آماده هستیم تا در صورت لزوم اقدامات بیشتری را برای مقابله با تهدیدات یا حملات بیشتر انجام دهیم.
ارتش آمریکا بامداد چهارشنبه گذشته اعلام کرد طی عملیاتی در شرق سوریه، حملاتی هوایی را علیه "شبه‌نظامیان" مستقر در آنجا انجام داده است. پنتاگون مدعی شده بود که حملات علیه "نیروهای وابسته به ایران" انجام شده است.
به گزارش ایسنا، پایگاه التنف که مورد استفاده نیورهای آمریکایی است در استان استراتژیک دیرالزور در نزدیکی مرز عراق قرار دارد که حاوی میادین نفتی است. این پایگاه ابتدا در سال ۲۰۱۶ به بهانه مقابله با داعش که در آن زمان بخش شرقی سوریه را کنترل می‌کرد، ایجاد شد.
کارین ژان‌ پی‌یر سخنگوی پنتاگون بامداد روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره حملات اخیر آمریکا علیه سوریه مدعی شد که این اقدام برای دفاع از خود بوده و واشنگتن به دنبال تجاوز و جنگ نیست.
وی در پاسخ به این سوال که "آیا حملات آمریکا می‌تواند تاثیری بر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران داشته باشد؟" با تکرار این ادعاهی واهی که آنها فقط به دنبال دفاع و محافظت از شهروندانشان هستند، گفت: توافق هسته ای ربطی به آمادگی و توانایی ما برای دفاع از مردم و منافعمان ندارد و این مساله اصلی خواهد بود.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تجاوز بامداد روز چهارشنبه ارتش آمریکا به مردم و زیرساخت‌های سوریه را نقض حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور دانست و آن را قویا محکوم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه این تجاوز جدید ارتش آمریکا علیه مردم سوریه را یک اقدام تروریستی علیه گروه‌های مردمی و مبارز مخالف اشغالگری توصیف و هرگونه وابستگی آنان را به جمهوری اسلامی ایران تکذیب کرد.
کنعانی تصریح کرد: استمرار حضور نظامیان آمریکایی در بخش‌هایی از خاک سوریه، برخلاف قوانین بین‌المللی و ناقض حاکمیت ملی این کشور بوده و اشغالگری به شمار می رود و بر این اساس می بایست فورا سوریه را ترک نموده و به غارت ثروت های نفتی و غلات این کشور خاتمه بخشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ادعای مبارزه با تروریسم را صرفا بهانه‌ای برای ادامه اشغالگری دانست و خاطر نشان کرد: اعتراف مقامات آمریکایی مبنی بر ایجاد داعش توسط آمریکا هنوز از افکار عمومی مردم منطقه پاک نشده است.

  • نویسنده :
  • منبع :