19 دی: کارشناس مسائل آمریکا گفت: اسراییل به دنبال تقویت موضع آیپک علیه ایران و همچنین تقویت و خط‌دهی به کنگره آمریکا علیه دولت بایدن و مذاکرات فعلی است.
«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به دور جدید اعمال فشار لابی صهیونیسم بر ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، عنوان کرد: از سال ۲۰۰۳ تاکنون که پرونده هسته‌ای ایران مطرح شد، هیچ وقت وضعیت این گونه نبوده است؛ چراکه ما شاهد یک وضعیت مبهم و به وجود آمدن چند قطبی در درون ایالات متحده و به خصوص کنگره این کشور هستیم. متاسفانه در کنگره آمریکا مدعیان زیادی در مورد برجام پیدا شده و در این میان ما شاهد به وجود آمدن یک سه ضلعی هستیم. در مرکزیت و رأس این سه ضلعی بایدن و کاخ سفید وجود دارد و سه ضلع دیگر این مثلث را کنگره آمریکا، اسراییل و برخی شیوخ حاشیه خلیج فارس تشکیل می‌دهند. در همین راستا ما شاهد فشار رژیم صهیونیستی بر کاخ سفید و دولت آمریکا هستیم.
وی ادامه داد: در این بین قرار نبود یکی از مقامات امنیتی اسرائیل با مقامات ایالات متحده دیدار کند اما حالا این اتفاق رخ داده است که باید آن را بحث دخالت کنگره آمریکا در پرونده مذاکرات دانست. معتقدم اسراییل به دنبال تقویت موضع آیپک علیه ایران و همچنین تقویت و خط‌دهی به کنگره آمریکا علیه دولت بایدن و مذاکرات فعلی است. بر همین اساس ما باید توجه داشته باشیم که عملاً یک فشار جدید از سوی اسراییل به صورت مستقیم و غیرمستقیم علیه آمریکا و قوه قانون‌گذار آن به وجود آمده است. لذا لازم است که مقامات ما برجام را با احتیاط امضاء کنند؛ چراکه اسراییل با این اعمال فشارها به دنبال آن است تا بتواند ایران را به نحو دیگری در مقابل جامعه جهانی قرار دهد و تهران را پاسخگوی سوالاتی کند که جواب آنها قبلاً داده شده است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: رفتارهایی که در منطقه به صورت مشکوک در حال رخ دادن است نشان می‌دهد مجدداً ارسال و دریافت کُدهای مخرب افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال چند روزی است که اسراییلی‌ها در بحث مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی لبنان به سمت این سناریو رفتند که احتمال درگیری با حزب‌الله لبنان افزایش پیدا کرده و ما باید به این مسائل توجه کنیم. نکته‌ای که در این بین باید مورد نظر قرار بگیرد، این است که سفر بایدن به منطقه برای عربستان سعودی و اسراییل چندان خوشایند نبود؛ به گونه‌ای که آنها فکر می‌کردند رییس جمهور آمریکا به هر ترتیب می‌تواند ایران را تحت فشار قرار دهد اما اینگونه نشد. حالا تل‌آویو به دنبال اعمال فشار بر آمریکا و کاخ‌سفید است و یکی از دلایلی که پاسخ آمریکایی‌ها طولانی شد، فشارهای اسرائیل بود.
بیگدلی افزود: آنچه در شرایط فعلی به عنوان یک سناریوی جدید از سوی تل‌آویو در دستور کار قرار گرفته، مساله میدان‌داری رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی است. او اخیرا مدعی شده که همچنان محورهایی به صورت غیرشفاف وجود دارند که باید در مورد آنها تحقیق شود و ایران هم باید به آنها پاسخ دهد. این مدل از موضع‌گیری گروسی به خوبی نشان می‌دهد که اسراییلی‌ها حالا سراغ او رفته‌اند و وی را تحت فشار قرار داده‌اند. اینکه یکباره و در واپسین لحظات، گروسی چنین موضع‌گیری می‌کند، نشان می‌دهد که تحت فشار لابی اسراییل قرار دارد و عملاً او در حال «مین‌گذاری» در مذاکرات به نیابت تل‌آویو است.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال تبدیل شدن به یک چهره خنثی است و عملاً رفتار او را باید سنگ‌اندازی در مذاکرات بدانیم. او چندی دیگر جلسه شورای حکام را پیش روی خود دارد و به دنبال آن است که در آن روز یک برگ برنده جدید روی میز بگذارد تا حمایت آمریکا و مابقی را به خود جلب کند. لذا بازی جدید غرب و اسرائیل با تهران، سوق دادن تمام پرونده به سمت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بازیگری رافائل گروسی است که می تواند برای ما پیامد منفی داشته باشد و کلیت روند مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار دهد که باید برای شکستن این فضا برنامه داشته باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :