19 دی: شهردار، فرماندار، مدیرکل آموزش و پرورش و نماینده مسکن و شهرسازی خراسان رضوی در راستای اجرای حکم قضایی مبنی بر عذرخواهی مسوولان از خانواده دانش آموز مشهدی که سال ٩٧ از مقابل منزلش ربوده و به قتل رسیده بود، با حضور در منزل پدر مقتول، بابت قصور دستگاه های مختلف در وقوع این اتفاق عذرخواهی کردند.
در روز پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷، دانش‌آموز ۱۰ ساله مشهدی توسط راننده خودرویی از مقابل منزلش در خیابان موسوی قوچانی این کلانشهر ربوده شد و به طرز فجیعی به قتل رسید. جسد این کودک که با ضربات چاقو به قتل رسیده بود، در محدوده شهرک صنعتی شاندیز پیدا شده بود.
طبق رای دادگاه قاتل پس از دو ماه از وقوع این اتفاق به دار آویخته شد و در رأی صادره توسط دادگاه وزیر راه و شهرسازی، وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور به دلیل وجود نقایص سازمانی، مکلف به عذرخواهی از خانواده مقتول شدند که برای اجرای حکم نمایندگان این دستگاه ها از جمله فرماندار مشهد، مدیرکل آموزش و پرورش استان و شهردار مشهد به نمایندگی از مقامات مسوول و در راستای اجرای حکم عصر روز شنبه پنجم شهریور ماه در منزل مقتول حضور یافته و مراتب عذرخواهی خود را اعلام کردند.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد: در ماجرای قتل محمد حسین، قوه قضائیه وظیفه خود را انجام داد اما در موضوع حقوق کودکان علل غیرمستقیم وقوع جرم نیز باید شناسایی شود که این مهم در پرونده مذکور عملیاتی شد.
نیره عابدین زاده افزود: از اینرو در رای صادره علاوه بر تکلیف مسوولان دستگاه هایی که قصور داشته اند، مبنی بر عذرخواهی از خانواده مقتول، اصلاح آیین نامه مربوط به سرویس مدارس با رویکرد حمایت از حقوق کودکان پیش بینی شده که باید توسط دستگاههای متولی از جمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور به مرحله اجرا درآید.
فرماندار مشهد نیز اظهار کرد: باید اقدامات و تمهیدات لازم برای جلوگیری از وقوع چنین حوادث ناگواری عملیاتی شود.
محسن داوری افزود: امروز برای عذرخواهی حضور یافتیم تا هم رای به خوبی انجام شود و هم نواقص برطرف شود.
شهردار مشهد نیز گفت: اتفاق ناگواری که سال ٩٧ رخ داد منجر به تالم شهروندان مشهدی شد.
سید عبدالله ارجائی افزود: طبق رای قضائی دستگاه هایی که در وقوع این اتفاق قصور داشته اند، باید از خانواده مقتول عذرخواهی کنند که این مهم امروز محقق شد.
وی اضافه کرد: تلاش می شود زمینه پیشگیری از وقوع اینگونه جرایم فراهم شود، ضمن اینکه والدین نیز باید لحظه ای از کودکان خود غافل نباشند.
وی گفت: دستگاه های متولی نیز در انجام وظایف نباید غفلت داشته باشند، این اتفاق به دلیل دیرآمدن سرویس مدرسه رخ داده بود.
شهردار مشهد تاکید کرد: شهرداری آمادگی هرگونه همکاری با آموزش و پرورش را دارد تا شاهد تکرار این حادثه ناگوار نباشیم.
سید امیر شوشتری مدیرکل آموزش و پروش خراسان رضوی نیز اظهار کرد: برای جلوگیری و پیشگیری از اتفاقات مشابه، هماهنگی های لازم در حوزه سرویس مدارس انجام شده است.
پدر مرحوم محمد حسین عمو ازغدی( مقتول) نیز اظهار کرد: باید همت مان را والاتر کنیم و این رای را تا سر انجام نهایی دنبال کنیم تا خانواده ای این داغ را تجربه نکند.

  • نویسنده :
  • منبع :