19 دی: بر اساس مصوبه هفته گذشته هیات مدیره سازمان بورس، دامنه نوسان امروز (دوشنبه) از مثبت و منفی ٦ درصد به مثبت و منفی ۷ درصد تغییر می‌کند.
بعد از تصمیم اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر افزایش یک درصدی دامنه نوسان به صورت فصلی، این تغییر برای فصل بهار در بازار اعمال و عدد آن از مثبت و منفی پنج درصد به مثبت و منفی ٦ درصد تغییر کرد.
 در ابتدا کارشناسان معتقد بودند که این اتفاق ممکن است با واکنش منفی شاخص بورس و نیز رفتار هیجانی سهامداران همراه شود، در حالی که این تصمیم از نخستین روزهای اجرایی شدن خود با واکنش مثبت سهامداران و نیز سبزپوشی شاخص بورس همراه شد. 
 اتمام فصل بهار و نیز ورود به فصل تابستان، سهامداران را چشم انتظار افزایش یک درصدی دامنه نوسان کرد اما با گذشت ٢ ماه از فصل تابستان این وعده محقق نشد و بارها مسوولان ارشد سازمان بورس اجرای این اقدام را منوط به ارائه گزارش از سوی شرکت فرابورس و نیز شرکت بورس تهران دانستند.
تصمیم‌گیری برای افزایش دامنه نوسان در انتظار گزارش 
در این زمینه در روزهای پایانی مردادماه، «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تغییر احتمالی دامنه نوسان در فصل تابستان اطهار داشت: برنامه افزایش تدریجی دامنه نوسان سر جای خود قرار دارد، اما تغییر حتمی آن در فصل تابستان به پیشنهاد شرکت بورس تهران و فرابورس ایران وابسته است.
وی اعلام کرد: طی چند روز گذشته یکی از شرکت‌ها گزارش خود را به سازمان بورس ارائه داده و سازمان بورس در صورت ارائه گزارش شرکت دیگر بلافاصله تصمیم خود در مورد تغییر دامنه نوسان را اتخاذ می‌کند.
تصمیم دوباره برای افزایش دامنه نوسان
به دنبال مطرح شدن چنین صحبتی از سوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، هفته گذشته سازمان بورس از تصویب افزایش یک درصدی دامنه نوسان بازار سهام خبر داد و اعلام کرد: دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس از دوشنبه هفتم شهریورماه به مثبت و منفی ۷ درصد افزایش می‌یابد.
بازگشت دوباره دامنه نوسان بورس به ٥ درصد بعید است
در این زمینه سید مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با ایرنا به ارائه جزییاتی از افزایش دامنه نوسان پرداخت و گفت: هدف هیات مدیره سازمان بورس افزایش تدریجی دامنه نوسان خواهد بود و امکان اینکه دامنه نوسان دوباره به پنج درصد بازگردد، بعید است.
وی اظهار داشت: اکنون سرمایه‌گذاران در انتظار حذف کامل دامنه نوسان نباشند زیرا این امر نیازمند پیش شرایطی است؛ برای مثال تا زمانی که حضور نهادهای حرفه‌ای در بازار تعمیق پیدا نکرده باشد و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و نهادهای مالی سوق ندهیم، شرایط برای افزایش یک‌باره دامنه نوسان یا حذف آن مساعد نخواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :