19 دی: مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین با اشاره به این که برخی حکومت‌های منطقه در بروز ناآرامی‌ها و تحولات اخیر در عراق نقش داشته‌اند، اقدام آن‌ها را یک اشتباه محاسباتی تلقی کرد.
محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین درباره برخی تحولات و ناآرامی‌های اخیر عراق، در صفحه توییترش نوشت: آن دسته از رژیم‌های منطقه که مقتدی صدر را به سمت این وضعیت غم‌بار سوق دادند، سخت دچار اشتباه محاسباتی شدند.
مرندی ادامه داد: آن‌ها از روی ندانستگی موجب کاهش نفوذ خود شده و موجب تقویت دولت آتی عراق شدند.
اظهارات مرندی در پی این مطرح می‌شود که ظهر دیروز به دنبال اعلام کناره گیری مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق از دنیای سیاست، حامیان این جریان در برخی از شهرها به خیابان آمده و مقرهای دولتی را به تصرف درآوردند. کاخ ریاست جمهوری عراق یکی از اماکنی است که حامیان صدر وارد آن شده‌اند.
در پی هرج و مرج ایجاد شده در پایتخت عراق، دولت این کشور از ساعت ۱۵:۳۰ دیروز به وقت محلی هرگونه تردد در بغداد را ممنوع کرد.
اما امروز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق  در یک کنفرانس خبری گفت که از تحولات عراق بسیار ناراحت است و از منتقدان این وضعیت است، چنانکه از انقلاب تشرین نیز انتقاد کرده بود: «انقلابی که با خشونت باشد انقلاب نیست. مردم عراق اولین و آخرین کسانی هستند که از این وضعیت متضرر می‌شوند.»
او گفت: در این درگیری هم قاتل و هم مقتول هردو در یک آتش می‌سوزند. عراق پس از آن که اسیر فساد بود اکنون اسیر خشونت و فساد است. امیدوارم که این اعتراضات مسالمت آمیز و با قلوبی سرشار از عشق به وطن باشد.
صدر از نیروهای امنیتی و حشد شعبی و فرماندهی نیروهای مسلح هم بابت بی طرفی در این درگیری‌ها و کمک به حفظ امنیت تشکر کرد.
صدر در این کنفرانس خبری از حامیان خود و جنبش صدر خواست تا ظرف ۶۰ دقیقه ساختمان پارلمان را خالی کنند و به اعتصاب خود پایان دهند. وی تهدید کرد، اگر ظرف یک ساعت حامیان وی از خیابان‌ها عقب نشینی نکنند از آنها اعلام برائت می‌کند.
او ادامه داد: جریان صدر یک جریان منضبط و مطیع است و در صورتی که نخواهند پارلمان را تا یک ساعت خالی کنند، از این جنبش تبری می‌جویم.
این سیاست‌مدار عراقی با تاکید بر اینکه ریختن خون شهروندان عراقی حرام است، به شدت از عناصر جنبش صدر انتقاد کرده و گفت حشد شعبی هیچ ارتباطی با آنچه رخ داده، ندارد.
صدر افزود: صرف نظر از اینکه چه کسی این فتنه را آغاز کرده، من از مردم عراق بابت اتفاقاتی که افتاده است، عذرخواهی می‌کنم.
او همچنین به موضوع استعفایش از عرصه سیاست اشاره کرده و گفت این تصمیم او نهایی است چرا که "شرعی" است.
صدر در خصوص دلیل رخدادهای روز دوشنبه در عراق نیز گفت: اگر گروه‌های سیاسی همانطور که قبلا چندین بار خواسته بودیم منحل میشدند اکنون شاهد این وضعیت نبودیم.

  • نویسنده :
  • منبع :