19 دی: سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای از درخواست مقتدی صدر برای برقراری آرامش و توقف خشونت‌های مسلحانه در این کشور قدردانی کرد.
به گزارش تارنمای المعلومه عراق، در بیانیه الحشد الشعبی آمده است: پس از صدور فتوای مرجع عالیقدرمان حضرت آیت الله سیستانی، بسیج مردمی تأسیس شد و یکی از اولویت‌های آن حفظ جان و مال عراقی‌ها صرف نظر از وابستگی یا جهت گیری شان بود و این آموزه‌ای است که نیروهای پیروزمند الحشد الشعبی بر اساس آن پرورش یافته‌اند.
الحشد الشعبی افزوده است: مردم عراق در ۲۴ ساعت گذشته در نتیجه خشونت‌هایی که در تعدادی از شهرهای عراق به ویژه در قلب پایتخت، بغداد روی داد و ده‌ها قربانی برجای گذاشت، در ترس و وحشت زندگی کردند.
در ادامه این بیانیه آمده است: ما از درخواست برای برقراری آرامش و توقف خشونت‌های مسلحانه که بعدازظهر سه‌شنبه از سوی مقتدی صدر انجام گرفت، قدردانی می‌کنیم و خواستار گسترش امنیت و اجرای وظایف ملی مطابق با قانون اساسی هستیم.
در پایان بیانیه الحشد الشعبی آمده است: رزمندگان بسیج مردمی همچنان مشغول انجام وظیفه مقدس خود در تعقیب عناصر باقیمانده گروه‌های تروریستی در مناطق عملیاتی مختلف هستند و در اوج حوادثی که کشور طی ساعات گذشته شاهد آن بود، توانستند به یک دستاورد امنیتی جدید دست یابند و ضربه دردناکی را به بقایای تروریست‌های داعشی در استان نینوا وارد کنند که بعدا جزئیات آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.
دوشنبه حامیان جریان صدر درپی اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست اقدام به یورش به کاخ ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق در منطقه سبز بغداد کردند و طبق گزارش‌های غیر رسمی طی درگیری در این منطقه چند صد تن کشته و مجروح شدند.
رهبر جریان صدر روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در نجف اشرف از ملت عراق بابت اتفاق‌های پیش آمده معذرت‌خواهی کرد و از هوادارانش خواست تا اطراف منطقه سبز در مرکز بغداد را ترک کنند.
مقتدی صدر در ادامه سخنان خود خواستار عقب‌نشینی طرفدارانش از منطقه سبز بغداد شد و تصریح کرد: «در عرض یک ساعت طرفداران صدر باید از اطراف منطقه سبز و پارلمان عقب نشینی کنند و گرنه من از جریان صدر تبری می‌جویم.»
وی تأکید کرد: جریان صدر یک ساختار منضبط و مطیع است و اگر تا یک ساعت دیگر همه از منطقه سبز عقب‌نشینی نکنند، من اعلام برائت می‌کنم و اگر اطاعت نکنند، موضعی دیگر خواهم گرفت.
رهبر جریان صدر عراق افزود: من یک شهروند عراقی هستم و دیگر در سیاست دخالت نمی‌کنم و کناره گیری من از سیاست، یک کناره گیری شرعی براساس موضع مرجعیت دینی است.
مقتدی صدر گفت که صرف‌نظر از اینکه چه کسی این فتنه را آغاز کرده، من از مردم عراق بابت اتفاقاتی که افتاده است، عذرخواهی می‌کنم.
وی کناره گیری و عزلت خود از سیاست را نهایی و حتمی دانست و خطاب به هوادارانش در منطقه سبز بغداد، افزود: عقب نشینی کنید و من دیگر حتی تظاهرات مسالمت آمیز نمی‌خواهم.

  • نویسنده :
  • منبع :