سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۵۱۰ مورخه ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۱ با عنوان «گرانی مسکن و اجاره» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت ضمن تمجید از برخی ویژگی‌های دولت از وضعیت گرانی مسکن و اجاره ابراز ناراحتی کرده و اظهار داشتند: در قضیه مسکن عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که موجب افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است.
به دنبال سخنان مقام معظم رهبری رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن را ارزان می‌کنیم، گفت: به دنبال اجرای تعهدات خود هستیم و فرمایشات رهبر معظم انقلاب مسئولیت ما را زیاد کرد باید فاصله عرضه و تقاضای مسکن کاهش یابد تا مردم بتوانند خانه ارزان‌تری بخرند.
 قاسمی با بیان اینکه مسکن یک ساله ساخته نمی‌شود و زمان‌بر است، اظهار امیدواری کرد، طی دو سال عملیات اجرای دو میلیون واحد آغاز شود. وعده قاسمی در رابطه با ارزان کردن ملک و ساختمان در حالی است که اغلب کارشناسان معتقدند، اگر در سال‌های اخیر فقط مسکن گران شده و قیمت بقیه کالاها ثابت مانده بود می‌شد مشکل را به کمبود مسکن نسبت داد چرا که وقتی عرضه یک کالا کم شود قیمت افزایش پیدا می‌کند و بالعکس ولی با توجه به رشد هزینه تمام شده مسکن در سال‌های اخیر، دلیلی خاصی وجود ندارد که با ورود دولت به عرصه ساخت مسکن، قیمت مسکن کاهش پیدا کند چرا که همان موانعی که در برابر بخش خصوصی قرار دارد در برابر دولت هم هست. دولت هم مانند بخش خصوصی باید هزینه مصالح و دستمزدها را بپردازد (حتی با حذف هزینه زمین سایر هزینه‌ها همچنان بالاتر از قدرت خرید اکثر مردم هستند). اگر هزینه تمام شده مسکنی که دولت می‌سازد کمتر از بخش خصوصی نباشد عملاً دخالت دولت بیهوده خواهد بود و قیمت‌ها چندان تغییری نخواهد کرد. به بیانی آنچه باعث ناتوانی مردم در خرید مسکن شده است، تورم است نه گرانی مسکن؛ به عبارت دیگر اگر فقط مسکن گران شود کمبود عرضه را می‌توان جزء متهمان ردیف اول دانست اما وقتی همه چیز گران می‌شود یعنی مشکل از جای دیگری است. اگر دولت می‌خواهد مشکل مسکن را حل کند اول باید مشکل اقتصاد و ارزش پول ملی را حل کند.
  • نویسنده :
  • منبع :