19 دی: خلبان ایرانی هواپیمای توقیف شده در آرژانتین با تاکید بر اینکه "او و سایر خدمه این پرواز هیچ اشتباه و جرمی مرتکب نشده‌اند" از دولت و دستگاه قضایی آرژانتین خواست تا هرچه زودتر شرایط بازگشت آنها به کشورهایشان را فراهم کنند.
غلامرضا قاسمی خلبان هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانتین در گفت‌وگو با بخش اسپانیایی شبکه المیادین به سوالاتی پیرامون این رویداد و جزئیات توقیف هواپیما پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاها مبنی بر اینکه او و سایر خدمه ایرانی این هواپیما نظامی هستند، گفت: من استاد مربی پرواز و خلبان اصلی هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ هستم و دارای گواهینامه بین‌المللی از سازمان هواپیمایی کشوری هستم. در اینجا درباره خدمه سوالات بسیاری پرسیده می‌شود. من به مقامات آرژانتینی اطلاع داده بودم که یک گروه خدمه ونزوئلایی در تمرین شرکت می‌کنند. روز اول آرژانتینی ها چیزی نگفتند و همه چیز عادی بود.
قاسمی ادامه داد: وقتی وارد آرژانتین شدیم و محموله تخلیه شد و می‌خواستیم آنجا را ترک کنیم، باز هم همه چیز عادی بود. ما با پاسپورت و طبق قوانین بین‌المللی وارد آرژانتین شدیم و با همان سند رفتیم و مشکلی نداشت. بعداً مقامات آرژانتینی گفتند که برای هواپیما به ما سوخت نمی دهند. از آن روز یک سری مشکلات به وجود آمد که آرژانتینی‌ها بهانه‌ای برای توجیه این اقدام خود قرار دادند. ما نزدیک به 90 روز است که در آرژانتین هستیم و هنوز نمی‌دانیم مشکل چیست.
وی در پاسخ به این سوال که "آیا خدمت سربازی او ممکن است جرم تلقی شده باشد؟" تصریح کرد: کشور من حدود 40 سال پیش درگیر جنگ با عراق بود. در کشور من نهادی به نام بسیج مردمی بسیج وجود دارد و از آن زمان (جنگ) تاکنون وجود داشته است. (آن زمان) تمام مردم ایران لباس نظامی پوشیدند و از سرزمین خود دفاع کردند. در هر کشوری این یک امر طبیعی است.
غلامرضا قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که "آیا مربی خلبان بودن جرم است؟" اظهار داشت: از نظر من نه اما از نظر مردم اینجا، نمی‌دانم. من استاد خلبان هستم و مدارک خود را به وکیل ارائه کرده‌ام. من 20 سال است که با انواع مختلف هواپیما پرواز کرده‌ام و حدود شش سال است که با بوئینگ 747 پرواز می‌کنم.
این خلبان ایرانی ادامه داد: هنوز هیچ چیز برای ما روشن نیست. وکیل‌مان چیز مشخصی به ما نگفته است. روزهای اول می‌پرسیدند که محموله شما چیست؟ آیا محموله‌ای ویژه است؟ ما نگران محموله شما هستیم. دو سه هفته پیش هم قاضی تائید کرد که هیچ مشکلی در محموله نیست و گمرگ آن را ترخیص کرده اما باید قوانین هر کشوری رعایت شود. به همین دلیل منتظریم که ببینیم قوه قضائیه آرژانتین چه تصمیمی خواهد گرفت.
وی همچنین افزود: به‌طور قطع ما باید به قوانین هر کشوری احترام بگذاریم و این وظیفه ماست. خوشحالم که بسیاری از مقامات آرژانتینی در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که "این افراد مشکلی ندارند و می توانند کشور را ترک کنند." اما تا زمانی که قوه قضاییه تصمیم خود را به طور رسمی اعلام نکند، باید به قوانین احترام گذاشت. من یک سیاستمدار نیستم و نمی‌دانم چه اتفاقی در حال رخ دادن است. تنها چیزی که می‌دانم این است که باید به قوانین احترام بگذاریم و منتظر تصمیم دادگاه و مراجع قضایی باشیم.
خلبان قاسمی درباره دشواری‌های دوری از خانواده گفت: اصلا حال مساعدی ندارم. زمانی که انسان از خانواده خود دور است، این امر باعث رنج و ناراحتی خانواده نیز می‌شود. امیدوارم این پرونده خیلی زود توسط دادگاه‌ و قوه قضاییه آرژانتین به نتیجه برسد.
وی در پاسخ به این سوال که "آیا جرمی اتفاق افتاده است؟" تاکید کرد: هیچ جرمی وجود ندارد. همان‌طور که در ابتدا گفتم، من یک استاد خلبان هستم. اسنادی که این موضوع را ثابت می‌کند در هواپیما بوده و به قوه قضاییه دولت آرژانتین تحویل داده شده است. من جرمی مرتکب نشده‌ام. من معتقدم که مساله مربوط به قوانین این کشور است. ممکن است باعث سوء تفاهم شده باشد. ما منتظریم مقامات آرژانتین مدارکی را که در اختیار دارند، بررسی کنند و به زودی پاسخ دهند.
وی درباره همکاران ونزوئلایی خود نیز گفت: من معتقدم که در کنار بهترین همکاران ونزوئلا هستم. ما مدت زیادی است که با هم کار می‌کنیم و با هم به سفرهای مختلفی رفته‌ایم. خیلی خوبه که اینجا با هم هستیم. با این حال همه ما از خانواده و فرزندان خود دور هستیم و این خیلی بد است.
قاسمی در پاسخ به اینکه "به مردم آرژانتین چه می گویید؟" خاطر نشان کرد: من به مردم آرژانتین می‌گویم که تصمیم با شماست. ما به صورت گروهی وارد کشور شما شده‌ایم. آیا ممکن است ما کار اشتباهی انجام دهیم؟ آیا طبق قوانین و مقررات وارد نشده‌ایم؟ حتی روزی که می رفتیم، طبق قوانین خروج آرژانتین عمل کردیم، حتی سوار هواپیما شدیم. من به مردم آرژانتین می گویم که حکم با شماست. بگوئید چه اشتباهی مرتکب شدیم؟
وی ادامه داد: ما طبق مقررات دولت آرژانتین وارد کشور شدیم و مجوز ورود هم داشتیم. فردای آن روز که خواستیم حرکت کنیم طبق قوانین کشور رسیدیم و از کنترل گذرنامه عبور کردیم و برای برگشت سوار هواپیما شدیم. اگر سوخت به ما می‌رسید از کشور خارج می‌شدیم و هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. روز دوم که به اروگوئه پرواز کردیم، اجازه ورود و فرود در خاک آن را داشتیم، زیرا مقامات از طریق ایمیل به ما مجوز ورود داده بودند. اما همان لحظه که خواستیم وارد حریم هوایی کشور شویم همه چیز لغو شد. من تا به حال در هیچ کجای دنیا شاهد این نبوده‌ام که کشوری مجوز پرواز هواپیما در حریم هوایی خود و مجوز ورود بدهد و در میانه پرواز ناگهان آنها را لغو کند. این اولین بار است که در 20 سال گذشته چنین چیزی را می‌بینم.
خلبان قاسمی همچنین تصریح کرد: من بر این باورم که طبق سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) که سازمان‌های هواپیمایی کشوری ونزوئلا نیز عضو است، مجوز پرواز من لغو شده است. مقامات ونزوئلا باید این موضوع را پیگیری کنند تا دلیلی را که باعث شده اروگوئه با ما این‌گونه رفتار کند، بیابند. از نظر قانونی، مجوز کتبی برای ورود به قلمرو و حریم هوایی اروگوئه به ما داده شده است. قانون می‌گوید که اگر درخواستی برای ورود به کشوری ارائه دهید، این کشور ممکن است به شما اجازه دهد یا ندهد. مقامات اروگوئه درخواست ما را تایید کردند و به ما اجازه ورود به حریم هوایی‌شان را دادند.
وی در ادامه خطاب  به دولت آرژانتین خاطر نشان کرد: من به دولت آرژانتین و مقامات قضایی این کشور می‌گویم که هر فردی که سوار این پرواز شد جزو خدمه بود و هیچ کدام از آنها در این پرواز اشتباهی مرتکب نشدند. این افراد به قوانین آرژانتین احترام گذاشتند، طبق این قوانین وارد کشور و از آن خارج شدند. اگر مشکل سوخت نبود امروز هر کدام از این افراد در کنار خانواده بودند. من از شما می‌خواهم که هر چه سریع‌تر این موضوع را اصلاح کنید تا این افراد دوباره به خانواده‌های خود بپیوندند.
قاسمی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه هواپیمای توقیف شده حامل اسلحه بوده است، اظهار داشت: برخی رسانه‌ها در اینجا ادعا کرده‌اند که محموله هواپیمای ما نظامی بوده است اما من این گزارش‌ها را تکذیب کردم و به آنها گفتم که ما فقط لوازم یدکی خودرو را حمل می‌کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :