19 دی: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: با اقدامات خوب مسوولان و همکاری کشاورزان و اهالی روستا، رودخانه سیمین به عنوان یکی از سرشاخه‌های رودخانه آبشینه در بالادست سد اکباتان، روز (دوشنبه) بازگشایی شد.
محمد ضروری شامگاه دوشنبه در هفدهمین نشست اعضای شورای آب استان همدان افزود: به منظور هدایت آب به سد اکباتان، رودخانه‌های بالادست در حال بازگشایی هستند و به زودی نیز آب رودخانه روستای اِبِرو به سد اکباتان هدایت می‌شود.
وی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته رودخانه سیمین در حال حاضر ۱۵۰ لیتر در ثانیه آب را به پشت سد اکباتان منتقل می کند.
ضروری خاطرنشان کرد: آب این رودخانه هم اکنون به سد اکباتان رسیده است و احتمال دارد  به دلیل کدر بودن، در روزهای نخست نتوانیم از آن برداشت کنیم.
وی ادامه داد: تلاش داریم بزودی بند رودخانه روستای یلفان را نیز به سد اکباتان هدایت کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: لوله گذاری خط ۱۶ کیلومتری گذرگاه آبرسانی به همدان نیز تکمیل و آماده تست شده است.
وی افزود: تا به امروز ۸۲ حلقه چاه کشاورزی برای تامین آب همدان شناسایی شده است که ۴۲ حلقه در شهرستان همدان، ۳۱ حلقه در شهرستان بهار و ۹ حلقه در شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد.
ضروری ادامه داد: این تعداد چاه روی کاغذ، توانایی تامین یک هزار و ۲۷۰ لیتر آب در ثانیه را دارد.
وی با اشاره به اینکه برای انتقال آب این چاه‌ها به همدان، ظرفیت شبکه باید توانایی انتقال را داشته باشد، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۷۵ لیتر از کبودرآهنگ، ۱۲۳ لیتر از همدان و ۱۸۱ لیتر در ثانیه نیز از بهار و در مجموع ۵۷۸ لیتر در ثانیه از طریق چاه‌های کشاورزی وارد شبکه آبرسانی همدان می‌شود.
به گزارش ایرنا، در پی کاهش جدی بارش ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است. همین موضوع در چند هفته گذشته موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان بندی قطع شبکه در شهر شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :