19 دی: معاون پارلمانی رییس جمهور بیان داشت:در جلسات اخیربعد از هفته دولت ۴۹ موافقتنامه و سند در مورد عضویت ایران در سازمان شانگهای به تصویب رسیده است که در اولین فرصت بعد از تنظیم به مجلس ارائه خواهد شد.
سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رییس جمهور در نشست خبری امروز- چهارشنبه ۱۶ شهریور ماه- در جمع خبرنگاران در مورد عملکرد یکساله دولت سیزدهم گفت:دولت در همه حوزه ها فعال و پرتحرک بوده است. عملکرد دولت سیزدهم قابل مقایسه با دولت‌های گذشته نیست.در برخی از زمینه‌ها دولت در مدت یکسال به اندازه هشت سال گذشته فعالیت داشته است.
معاون پارلمانی رییس جمهور بیان داشت: در معاونت امور مجلس رئیس جمهور، وظیفه تعامل با نمایندگان را داریم و سعی کردیم این ارتباط دائم بین دولت و مجلس برقرار شود تا نمایندگان به وزرا، استانداران و معاون رئیس جمهور دسترسی داشته باشند. نمایندگان به مشکلات منطقه خود اشرافیت دارند و با ارائه راهکار می توانند به حل مشکلات کشور کمک کنند.
حسینی با بیان اینکه رییس جمهور در یکسال گذشته با مجمع نمایندگان همه استان ها دیدار داشته است تصریح کرد: تمام نمایندگان حاضر در جلسات در مورد حوزه انتخابیه خود در حضور رییس جمهور مسائلی را مطرح کردند و آیت الله رییسی هم با جدیت مطالبات استان‌ها را پیگیری می‌کند.
وی افزود: دولت از نظرات مشورتی نمایندگان استفاده می‌کند و با تشکیل جلسات شورای اداری در مرکز استان‌ها به نمایندگان فرصت داده می‌شود که با ارائه راهکار مطالبات مردم را پیگیری کنند.
در هفته دولت ۴۲ لایحه جدید در حوزه اقتصادی به مجلس تقدیم شد
معاون پارلمانی رییس جمهور بیان داشت: در هفته دولت ۴۲ لایحه جدید در حوزه اقتصادی به مجلس تقدیم شد،چون لایحه به طرح اولویت دارد و  بار مالی آن تضمین و تامین است.
وی افزود: در جلسات اخیربعد از هفته دولت ۴۹ موافقتنامه و سند در مورد عضویت ایران در سازمان شانگهای به تصویب رسیده است که در اولین فرصت بعد از تنظیم به مجلس ارائه خواهد شد.
رییس جمهور برای حضور در اجلاس شانگهای بزودی به سمرقند سفر می‌کند 
حسینی بیان داشت: رییس جمهور برای حضور در اجلاس شانگهای بزودی به سمرقند سفر می‌کند البته مجلس باید سندهای مربوط به عضویت ایران در شانگهای را تصویب کند که همکاری‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام شده دولت در تلاش است تا لوایح مورد نیاز کشور را تقدیم مجلس کند.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در مورد رابطه دولت و مجلس بیان داشت: تاکنون ۱۴ سوال از سوی نمایندگان درباره عملکرد هیات دولت مطرح شده که در سه مورد از آنها نمایندگان قانع نشدند.
حسینی در مورد معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس اظهار کرد: روز گذشته سخنگوی هیات رییسه مجلس اعلام کرد که نامه معرفی زاهدی وفا در هیات رییسه اعلام وصول شده است و بررسی رای اعتماد به زودی در دستور صحن علنی قرار می‌گیرد. زاهدی وفا استاد دانشکده اقتصاد است و برخی از مسئولان از شاگردان ایشان بودند.  
در مدت سه ماه سرپرستی زاهدی وفا آرامش در وزارت کار ایجاد شده است
معاون پارلمانی رییس جمهور اضافه کرد: زاهدی وفا در دانشگاه اتاوا  کانادا مدرک تحصیلی خود را اخذ کردند.به مسائل اقتصادی اشراف دارند و در سه ماه سرپرستی ایشان آرامش در وزارت کار ایجاد شده است.
حسینی با اشاره به طرح تفکیک وزارت راه و مسکن گفت: طرح تفکیک وزارت راه و مسکن در ابتدای راه است، قرار شد هروقت طرح مجلس نهایی شد، در دولت هم بحث شود. حجم کاری وزارتخانه در حوزه راه سازی و مسکن سازی دلیل تفکیک وزارت راه و شهرسازی است.
حسینی افزود: ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال عبارت درستی نیست و چهار میلیون در چهار سال صحیح است چراکه اجرای این طرح پیش نیازهایی لازم دارد و زمان بر است.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم و دولت‌های قبل افزود: در گذشته به گونه ای سخن می گفتند که انگار آب خوردن مان هم وابسته به برجام بود، اما این دولت نشان داد در شرایط تحریم هم می‌شود تحریم‌ها را دور زد.
حسین گفت: دولت دارد کار خود را انجام می‌دهد و کشور را معطل نگذاشته، با سازمان‌های بین المللی مثل شانگهای همکاری داریم، واکسن کرونا ساختیم و وارد کردیم و در شرایط تحریمی درحال راه اندازی کریدورهایی مثل کریدور شمال - جنوب هستیم.
وی در مورد طرح بانکداری اسلامی گفت: این طرح بر اساس تجربه چهل سال گذشته اصلاح شده و به موجب آن بانک های دولتی و خصوصی منظم تر خواهند شد.
معاون پارلمانی رییس جمهور بیان داشت: مبانی شرعی در این طرح لحاظ و بانک ها کارآمدتر خواهند شد، اگر در صدد کنترل تورم و نقدینگی هستیم، باید بانک مرکزی مقتدرتر عمل کرده و سیاست های بانک مرکزی را اجرا کند، این طرح از سوی نمایندگان ارائه شده و دولت نیز در آن مشارکت کرده و اکنون تفاهم خوبی در این زمینه شکل گرفته است.
وی در ادامه گفت: اخیرا اعتراضاتی نسبت به این طرح نیز مطرح شده است که لازم است به این موارد رسیدگی شود و در صورت وارد بودن اعتراض مورد بررسی قرار گیرد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به آخرین وضعیت تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه های دولتی هم گفت: در وزارت نفت تعداد بسیاری از ایثارگران تبدیل وضعیت شدند؛ درباره فرزندان ایثارگران یک بحثی بود که اگر ایثارگری به هر دلیلی منفک شد فرزند جایگزین شود که این مورد در دولت در حال بررسی است.
نسخه نهایی توافق احتمالی منتشر خواهد شد
حسینی در مورد جزئیات مذاکرات نیز گفت: در دور جدید مذاکرات، نظام به جمع بندی رسید مسئله اصلی کشور مذاکرات نشود چراکه کشور باید روند خود را داشته باشد و خنثی سازی تحریم ها دنبال شود تا اگر احیانا برجام احیا نشد مشکلی پیش نیاید.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: نمایندگان با مسئولین مذاکرات جلساتی داشتند، مسئولین مذاکرات لغو تحریم‌ها با آنان تعامل داشتند و تا جایی که اطلاع داریم نمایندگان از جزئیات مذاکرات لغو تحریم ها با خبر هستند.
حسینی همچنین با تاکید بر اینکه نسخه نهایی توافق احتمالی قطعا منتشر خواهد شد، یادآوری کرد که زمستان برای اروپا در پیش است و به ضرب‌الاجل غربی‌ها توجهی نداریم.
وی  همچنین اظهار داشت: بخشی از پول های بلوکه شده برگشته و تعامل ما با دنیا در بحث فروش نفت افزایش یافته، با این حال بدهی هایی نیز داریم که باید پرداخت کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :