19 دی: لورنس نورمن خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال چهارشنبه شب در یک توئیت خبر دادکه قرار نیست قطعنامه‌ای علیه ایران در جلسه هفته آینده شورای حکام آژانس انرژی اتمی صادر شود.
خبرنگار وال استریت ژورنال از قول منابع خود نوشت که در جلسه آینده شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود.
این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه با انتشار دو گزارش که در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت ادعاها درباره مسائل پادمانی را تکرار کرد و مدعی شد که میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۹ برابر سقف تعیین‌شده در برجام است.
«رافائل گروسی» در گزارشی که فرازهایی از آن به رسانه‌های خارجی درز کرده، اعلام کرده است که ذخایر اورانیوم ایران در تاریخ ۳۰ مرداد با افزایش ۱۳۱.۶ کیلوگرم به ۳ هزار و ۹۴۰ کیلوگرم رسیده است.
ایران بر اساس این گزارش ۳۶۲۱.۳ کیلوگرم اورانیوم در قالب گاز هگزافلوراید تولید کرده که شامل ۲۵۱۹.۹ کیلوگرم با غنای ۲ درصد، ۷۱۳.۹ کیلوگرم با غنای ۵ درصد، ۳۳۱.۹ کیلوگرم با غنای ۲۰ درصد و ۵۵.۶ کیوگرم با غنای ۶۰ درصد است.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی ادعا کرد: ایران اگر بخواهد می‌تواند ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۲۵ درصد تولید کند. بر اساس ادعای این مقام اروپایی تقریبا ۳ الی ۴ هفته برای تولید مواد کافی بمب اتمی از سوی ایران طول می‌کشد.
این درحالیست که ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن را در اجرای این توافق برقرار کند.
۱۵دی‌ماه ۱۳۹۸، ایران با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.
اسفند ۱۳۹۹ ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و اعلام کرد که تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تدابیر جبرانی تحت برجام برگشت پذیر خواهد بود.
اما پس از تصویب قطعنامه سیاسی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خرداد ماه گذشته، ایران دوربین‌های فراپادمانی آژانس را که بر مبنای حسن نیت نصب شده بود از مدار خارج کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دومی که منتشر کرده است ادعاها علیه پیامدهای تصمیم ایران تکرار کرده و نوشته شده است:‌ «تصمیم ایران برای حذف تجهیزات آژانس که قبلاً برای فعالیت‌های نظارتی در رابطه با برجام نصب شده بود، پیامدهای زیان‌باری در توانایی این سازمان برای ارائه تضمین از ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران داشته است.»
در گزارش یادشده با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران ادعا شده است: ایران هنوز پاسخ‌ های معتبری درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در ۳ سایت اعلام‌ نشده که به نظر می‌ رسد عمدتا قدیمی هستند و آژانس سال‌ هاست در حال بررسی آن‌ هاست، ارائه نکرده است.بر همین اساس مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نحو فزاینده ای در این باره که ایران درباره مسائل پادمانی باقیمانده با آژانس تعامل نکرده و پیشرفتی در جهات حل و فصل این مسائل ایجاد نشده، نگران است!
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

  • نویسنده :
  • منبع :