19 دی: روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" از افتتاح شعبه فروشگاه زنجیره‌ای "اتکا" وابسته به نیروهای نظامی ایران (وزارت دفاع) در شهر کارکاس ونزوئلا خبر داده است.

این روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت نخستین شعبه فروشگاه اتکا در شهر کاراکاس در پی ملاقات ماه گذشته حجت‌الله‌ سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا با معاون رییس جمهوری ونزوئلا افتتاح شده است.

پیشتر سفیر ایران در ونزوئلا در توییتی از ورود نخستین محموله مواد غذایی ایران با کشتی به ونزوئلا خبر داده و این امر را موفقیتی دیگر در روابط دوستانه دو کشور توصیف کرده بود.

این اقدام پس از اعزام 4 محموله نفتکش حامل بنزین از سوی ایران به ونزوئلا انجام شده است. ایران 4 محموله دیگر نیز به سمت ونزوئلا اعزام کرده یک قاضی فدرال آمریکایی حکم به توقیف این کشتی‌ها  داده است.

وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از یک دیپلمات آمریکایی می‌نویسد این همکاری جدید می‌تواند راهی برای دور زدن تحریم‌ها و پولشویی باشد. این دیپلمات آمریکایی همچنین مدعی شده همکاری های ایران و ونزوئلا می تواند با توجه به احتمال انتقال فناوری نظامی از سوی ایران به ونزوئلا، یک خطر بالقوه امنیتی برای واشنگتن باشد.

راه‌اندازی شعبه فروشگاه

آمریکا دو کشور ایران و ونزوئلا را تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار داده است.

شرکت اتکا زیر مجموعه وزارت دفاع ایران است و وزارت خزانه‌داری آمریکا سال گذشته وزارت دفاع ایران را به اتهام استفاده از شرکت‌های واسطه برای پیشبرد برنامه‌های موشکی ایران، تحت تحریم قرار داد.

ایالات متحده آمریکا همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز یک سازمان تروریستی معرفی کرده و همه فرماندهان ارشد آن را تحت تحریم قرار داده است تروریست قلمداد کردن نیروی نظامی رسمی یک کشور، اقدامی بی‌سابقه در تاریخ روابط بین‌الملل است.

به نوشته وال استریت ژورنال رییس شرکت اتکا هم اینک به اتهام دخالت در برنامه توسعه تسلیحات نظامی و همکاری با نیروهای نیابتی ایران در منطقه، در لیست تحریمی آمریکا قرار دارد.

فروشگاه اتکا در دهه 1330 و به منظور تامین مواد غذایی برای اعضا و خانواده نیروهای مسلح ایران پایه گذاری شد و هم اینک بیش از 500 شعبه در سرتاسر ایران دارد. اتکا علاوه بر ایران در کشورهای عراق و تاجیکستان نیز شعبه دارد و اخیرا مذاکراتی برای  حضور این شرکت در بازار سوریه و روسیه نیز انجام شده است.

وال استریت ژورنال نوشته محل فروشگاه اتکا پیش از این یکی از مراکز اصلی برنامه غذایی اضطراری نظامی ونزوئلا بود که با نام‌ "کلپ" (CLAP) شناخته می‌شد. این ساختمان هم اینک تبدیل به شعبه فروشگاه اتکا در کاراکاس شده است. در این شعبه اتکا محصولاتی چون سس گوجه فرنگی، انواع کنسرو و روغن عرضه می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع : عصر ایران