19 دی: رییس ستاد مرکزی اربعین از مردم خواست تا با سمت مرزهای شش گانه برای سفر اربعین نروند و گفت: پارکینگ‌ها کاملا پر است، برای زائرانی که در پایانه های مرزی حضور دارند تمهیداتی پیش بینی شده است.
سید مجید میراحمدی روز جمعه (18 شهریور) با اشاره به مشکلات طرف عراقی برای حمل و نقل زائران اظهار داشت: نباید زائر جدیدی به پایانه های مرزی اضافه نشود و به هیچ عنوان هیچ زائری به سمت مرز حرکت نکند.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه به اتوبوس ها ابلاغ کردیم از حرکت خودشان از مبدا شهرها به سمت مرز خودداری کنند، گفت: در مورد کسانی که در سامانه سماح ثبت نام و مبلغ بیمه را پرداخت کردند تصمیم گیری خواهیم کرد تا ضرر مالی به زائران وارد نشود.
وی ادامه داد: تمامی پارکینگ های پایانه های مرزی پر شده است و جا برای پارک وسیله نقلیه شخصی وجود ندارد.
میراحمدی همچنین از زائران ایرانی حاضر در عراق خواست تا هرچه زودتر سفر زیارتی خود را پایان دهند، چون سفر اربعین باید ۵ روز و مدت ماندگاری در کربلا تنها یک روز باشد.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه حجم زائرین همچنان بالا است، بیان کرد: مشکلات اصلی در مرزها هنوز وجود دارد. مثلا در آنسوی مرز چذابه عراقی‌ها خودرویی برای انتقال زائران ندارند و ما درحال جبران این کمبود هستیم.

همچنین ساعاتی قبل احمد وحیدی، وزیر کشور که در پایانه مهران حضور داشت، از عموم زائرانی که قصد حرکت از شهرهای مبدا به سمت مرزهای اربعین را دارند خواست با توجه به ازدحام جمعیت و گرمای بسیار زیاد هوا برنامه سفر خود را به تعویق بیاندازند.

وی اظهار داشت: هم اکنون جمعیت زیادی از زائران در مرز مهران و سایر مرزهای تعیین شده حضور دارند و افراد دیگری نیز در مسیر برای عزیمت به مرزها هستند.
وحیدی افزود: کسانیکه در مرزها حضور دارند، افرادی هستند که از قبل به سمت مرزها عزیمت کرده و در تلاش هستیم تا شرایط را برای عبور آنها از مرز فراهم آوریم.
وزیر کشور یادآور شد: با توجه به اینکه دیروز و دیشب تعداد بسیار زیادی از زائران در پایانه های مرزی حضور یافتند با خیل عظیم جمعیت روبرو شدیم که امکانات طرف عراقی برای این جمعیت به هیچ وجه پاسخگو نیست و مشکلاتی را برای زوار ایجاد کرد.
وزیر کشور از عموم افرادیکه می خواهند از شهرهای مبدا به سمت مرزها حرکت کنند خواست برنامه سفر را به تعویق انداخته تا این جمعیت در مرزها تخلیه و شرایط تسهیل شود.
وی اضافه کرد: نیروهای پلیس راه نیز افرادیکه به سمت مرزهای اربعین حرکت کنند را به شهرهای مبدا هدایت خواهند کرد، این امر برای رفاه حال زائران با توجه به حجم جمعیت و مخاطرات ناشی از گرمای هوا برای سلامتی اعمال می شود.
وحیدی از عموم زائران بویژه کودکان خردسال و افراد سالمند خواست با توجه شرایط دمایی به مرزها مراجعه نکنند، چراکه گرما برای افراد جوان و میانسال نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد با تخلیه جمعیت در مرزها شرایط برای حضور سایر افراد نیز برای عزیمت به عتبات عالیات فراهم شود.

صدور برگ تردد برای سفر به عتبات متوقف شد

در همین رابطه سردار مهدی حاجیان، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در یک گفت و گوی تلویزیونی از ازدحام زائران در مرز ایران و عراق خبر داد و افزود: از امروز هیچ گونه برگ تردد و تمدید گذرنامه برای سفر به عتبات تا اطلاع ثانوی صادر نخواهد شد. 

وی اظهارداشت: در پی ازدخام بیش از حد خیل عظیم عاشقان در مرزها برای ورود به کشور عراق و عدم آمادگی طرف مقابل، مصوبه ای از سوی ستاد مرکزی اربعین منتشر شد. 

سردار حاجیان تصریح کرد: پیرو این تصمیم ستاد مرکزی اربعین از امروز روز جمعه صدور برگ گذر ویژه اربعین و تمدید گذرنامه های منقضی شده در کلیه مراکز صدور گذرنامه و دریافت درخواست متقاضیان در مراکز پلیس+۱۰ متوقف شده است. 

سخنگوی فراجا در پایان با بیان این که از مردم و علاقه‌مندان به زیارت عتبات عالیات خواهشمندیم از مبدا خود به سمت مرزهای کشور حرکت نکنند، اظهارداشت: هرگونه تصمیمات بعدی متعاقبا از رسانه های معتبر اطلاع رسانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: از مردم استدعا داریم به مراکز گذرنامه مراجعه نکنند چرا که صدور آن متوقف شده است؛ تمام برگه گذرویژه‌ها که درخواست شده بود تولید، چاپ و تحویل پست شده است و از امروز دیگر برگ گذرویژه صادر نمی شود.

 

 

 



  • نویسنده :
  • منبع :