19 دی: بانک جهانی روز جمعه میزان زیان های مستقیم وارد شده به اوکراین را بیش از ۹۷ میلیارد دلار و هزینه بازسازی این کشور را نزدیک به ۳۵۰ میلیارد دلار ارزیابی کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز؛ این نهاد مالی بین المللی افزود: زیان اوکراین ناشی از تخریب جریان های اقتصادی و تولید با این جنگ و همچنین هزینه های اضافی مرتبط با جنگ، ۲۵۲ میلیارد دلار است.
نهاد وام دهنده به کشورهای جهان ارزیابی کرد که هزینه بازسازی کلی اوکراین به ۳۴۹ میلیارد دلار خواهد رسیدکه نزدیک به ۱.۶ برابر تولید ناخالص داخلی ۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور در سال ۲۰۲۱ می باشد که از این مبلغ ۱۰۵ میلیارد دلار در کوتاه مدت برای اولویت های فوری مانند بازسازی هزاران مرکز آموزشی  و بیش از ۵۰۰ بیمارستان آسیب دیده یا نابود شده، مورد نیاز است.  
همچنین آمادگی برای زمستان آتی که احتمالا بسیار سرد خواهد بود با تعمیر خانه ها و سامانه های گرمایشی و خرید گاز طبیعی، ضروری است.   
این بانک همچنین پیش بینی کرد که آوارگی و بی خانمانی یک سوم شهروندان این کشور، نرخ فقر را از ۲ درصد پیش از آغاز جنگ به ۲۱ درصد برساند.  
بانک جهانی همه این اعداد و ارقام را ابتدایی و اولیه دانسته که با ادامه جنگ افزایش خواهد یافت.   
تاثیرهای منفی این تجاوز نظامی  با بی جایی و جدا شدن خانوارها، اختلال در توسعه انسانی، نابودی میراث فرهنگی بنیادین و تغییر جهت کامل در خلاف مسیر مثبت اقتصاد و فقر، تا چندین نسل باقی خواهد ماند.
آروپ بانرجی مدیر منطقه شرق اروپای بانک جهانی، ارزیابی اولیه اوکراین درباره هزینه ۷۵۰ میلیارد دلاری بازسای اقتصادی این کشور را گمانه زنی هایی در باره آسیب ها و زیان های اقتصاد دانست که روش دقیق دستیابی به آنها مشخص نیست.
اولگ اوستنکو مشاور ارشد اقتصادی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، خواستار تعهد کشورهای کمک کننده مالی به ادامه پرداخت ماهانه پنج میلیارد دلار به کی یف تا سال آینده شده است.  
  • نویسنده :
  • منبع :