19 دی: بعد از آمریکا و همپیمانان غربی آن، عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای حملات سایبری ادعایی علیه آلبانی را محکوم کرد؛ حملاتی که ادعا می‌شود از سوی ایران انجام شده است.
وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت عربستان حملات تروریستی سایبری علیه آلبانی را که زیرساخت‌های دیجیتال این کشور را مورد هدف قرار داده، محکوم می‌کند.
عربستان تاکید کرده است که از اقدامات آلبانی "در راستای حفظ امنیت سایبری خود" حمایت می کند.
در این بیانیه همچنین بر "اهمیت تقویت تلاش های بین المللی در راستای حفظ امنیت در فضای سایبری و گسترش امکانات تخصصی برای تضمین تداوم تلاش ها در مقابله با تهدیدات سایبری و اتخاذ اقدامات قاطع در مبارزه با این تهدیدات" تاکید شده است.
پیش از این وزارت امور خارجه ایران با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌شده از سوی دولت آلبانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم این کشور به قطع روابط سیاسی با کشورمان براساس چنین ادعاهای بی‌پایه‌ای را اقدامی نسنجیده و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌المللی دانست.
در بیانیه وزارت امور خارجه، با اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فضای سایبری در مجامع چندجانبه و بین‌المللی در راستای تدوین ضوابط و قاعده‌مند کردن این حوزه، تأکید شده است: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود و محکوم می شمارد.
در بیانیه وزارت امور خارجه با رد ادعاهای اثبات نشده علیه جمهوری اسلامی ایران، تأکید شده است، نوع اقدام و نقش‌آفرینی طرف‌های ثالث در ساخته و پرداخته کردن این ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران، نشانگر اعمال نفوذ کشورهای حامی تروریسم و فتنه‌آفرین در این زمینه است.
در بیانیه وزارت امور خارجه با اشاره به تحرکات رسانه‌ای و سیاسی سازمان‌یافته بلافاصله پس از اعلام تصمیم دولت آلبانی، تاکید شده است: صدور فوری بیانیه دولت آمریکا و همچنین استقبال رسانه‌های صهیونیستی از این تصمیم، از وجود برنامه‌ای از پیش طراحی‌شده برای فضاسازی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.
در این بیانیه همچنین با اشاره به میزبانی دولت آلبانی از یک فرقه تروریستی نشان دار، از اثرپذیری تیرانا از طرف‌های ثالث و تصمیم نابجا و نامناسب اتخاذشده از سوی دولت آلبانی ابراز تأسف شده است.
ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی‌ روز چهارشنبه ۱۶ شهریور با اعلام قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران گفت که از دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت ایران در تیرانا خواسته شده است تا در عرض ۲۴ ساعت خاک آلبانی را ترک کنند.
او در پیامی ویدئویی ادعا کرد که این "واکنش شدید" با میزان خطر حملات سایبری ایران که تهدیدی برای زیرساخت‌های خدمات عمومی و هک و سرقت ارتباطات دولتی بوده است، تناسب دارد.
آلبانی در سال  ۱۳۹۷ نیز غلام‌حسین محمدنیا، سفیر ایران در این کشور را با اتهام "به خطر انداختن امنیت کشور" اخراج کرده بود. سفارت ایران در آلبانی از آن زمان در سطح کاردار اداره می‌شد.
طرح این اتهامات علیه ایران در حالی است که وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌شده از سوی دولت آلبانی تصمیم قطع روابط سیاسی تیرانا با کشورمان براساس چنین ادعاهای بی‌پایه‌ای را اقدامی نسنجیده و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌المللی دانست.
پیش از عربستان، آمریکا، انگلیس و ناتو نیز در اقدامی هماهنگ این حمله ادعاییی را محکوم کرده بودند. انگلیس در بیانیه‌ای مدعی شده بود که مرکز امنیت ملی سایبری این کشور با اطمینان قریب به یقین هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی را مسئول حمله سایبری گسترده به نهادهای دولتی آلبانی در ماه ژوئیه امسال می‌داند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اتهامات بی پایه و اساس شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت خارجه انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمله سایبری ادعایی به آلبانی را مردود خوانده و به شدت محکوم کرد.
کنعانی در این خصوص خاطرنشان کرد: آمریکا و انگلیس که پیش از این در برابر حملات متعدد سایبری علیه زیرساخت‌های جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه علیه تاسیسات هسته‌ای سکوت اختیار کرده و حتی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از این نوع اقدامات حمایت کرده بودند، فاقد هرگونه وجاهت در وارد کردن اینگونه اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجوئی سیاسی علیه کشورمان با این بهانه‌های مضحک و با تاکید بر آمادگی کامل کشورمان برای مقابله قاطع و فوری و پشیمان کننده با هرگونه دسیسه احتمالی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که بارها مورد حملات سایبری قرار گرفته، بخش مهمی از تلاش‌های مسئولانه بین‌المللی در مقابله با تهدید حملات سایبری است.

  • نویسنده :
  • منبع :