19 دی: رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان این‌که نگرانی درباره کمبود آب و بنزین برای خدمت‌رسانی به زائران وجود ندارد، در عین حال از مردم خواست که برای حفظ امنیت و سلامت خود به هیچ وجه به پایانه‌های مرزی مراجعه نکنند و این ستاد را در مدیریت مراسم اربعین در شرایط سخت و گرمای بالای ۵۰ درجه یاری کنند.
«سیدمجید میراحمدی» رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۲۱ صداوسیما به تشریح آخرین وضعیت مرزها و تردد زائران اربعین پرداخت و گفت: از صبح امروز مرزهای مهران، شلمچه، چذابه به‌صورت میدانی با حضور وزیر کشور مورد بررسی قرار گرفت؛ ضمن این‌که در اتاق فرماندهی و کنترل فراجا پایانه‌های مرزی و جاده‌های مواصلاتی تحت کنترل و رصد قرار دارد.
وی افزود: از جهت انسداد شریان های اصلی و جاده‌ای هیچ مشکلی وجود ندارد و هیچ مسافری در جاده‌ها دچار مشکلات و سختی‌های غیر قابل تحملی نشده و هیچ‌یک از شایعاتی که در این زمینه وجود دارد، صحت ندارد.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان این‌که به دلیل اعلام ناگهانی انسداد به وجود آمده مشکلاتی ایجاد شد اما با تدبیر و درایت پلیس راهور این موضوع به خوبی مدیریت شد، درباره خروج زائران از مرز گفت: اتوبوس‌هایی که در مسیر عراق قرار دارند نزدیک به هزار و سیصد دستگاه هستند که می‌توانند وارد پایانه‌های مرزی شوند؛ مابقی اتوبوس ها که در پایانه‌ها و مرزهای عراق هستند هم می‌توانند از مرز عبور کنند.
میراحمدی خاطرنشان کرد: ۴۰۰ هزار نفر جمعیت که در مرزها حضور داشتند، امروز از مرزها عبور کرده‌اند.
وی در توضیح علل انسداد مرزها توضیح داد: در پایانه‌های مرزی برای عبور زائران هیچ مشکلی نداریم. بعد از عبور از پایانه‌های مرزی ایران مشکل اساسی وجود دارد که این مشکلات در تفاهم نامه و سفری که وزیر کشور به عراق داشت، مورد بررسی و بحث قرار گرفت.
رئیس ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: مدت زمانی که یک زائر در گیت خروجی ایران قرار می‌گیرد کمتر از ۱۰ ثانیه است تا مشخصات فردی وی اسکن و بررسی شود اما در پایانه‌های مرزی عراق و در گیت‌های خروجی عراق حداقل ۴ دقیقه بررسی مدارک به طول می انجامد.
به گفته میراحمدی، تعداد گیت‌های خروجی ایران چند برابر گیت‌های عراقی است؛ لذا با طرف عراقی تفاهم شد که این گیت‌ها هم متناسب‌سازی شود.
وی با بیان این‌که همین مشکل منجر به تراکم و ازدحام جمعیت در گیت‌های عراق و ایران شده است، گفت: برای حل این مشکل با عزیزان عراقی تفاهم کردیم که اطلاعات خروج زائران ما با حضور پلیس عراق در اختیار آنها قرار گیرد و این یک مرحله حذف شود که با این موضوع موافقت شده اما تا این لحظه این تفاهم نامه اجرایی نشده است.
میراحمدی با بیان این‌که هیچ مشکلی برای زائرانی که پشت مرزها حضور دارند وجود ندارد، اعلام کرد: آب به اندازه کافی برای زائران وجود دارد و در مرز شلمچه و چذابه، روزانه ۱۵ هزار قالب یخ مصرف شود و مشکلی در این زمینه نداریم.
وی تأکید کرد: موکب‌های مستقر در پایانه‌های مرزی هم خدمات خوبی ارائه می‌کنند؛ لذا از نظر رسیدگی‌های درمانی و مسائلی از این دست نیز هیچ مشکلی در پایانه‌ها وجود ندارد.
رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره سوخت خودروها در پایانه‌های مرزی گفت: پیش از سفرهای اربعین با وزارت نفت جلساتی داشته و عزیزان اطمینان دادند که در این زمینه هیچ مشکلی نخواهد بود و در این زمینه هیچ گزارشی پیرامون کمبود سوخت به ستاد اربعین واصل نشده است.
میراحمدی تصریح کرد: مسأله مهم در حال حاضر حمل و نقل زائران در مرزهای عراق است که همچنان مشکلات وجود دارد و درخواست می کنم برای حفظ امنیت و سلامت زائران عزیز به پایانه‌های مرزی به هیچ وجه مراجعه نشود و مردم کمک کنند تا بتوانیم در شرایط سخت و گرمای بالای ۵۰ درجه مراسم اربعین را مدیریت کنیم. 
وی در پایان از دولت عراق هم به واسطه آن‌که تلاش کردند تا مشکلات برطرف شود تشکر کرد اما در عین حال متذکر شد با توجه به شرایط آب و هوا و استقبال گسترده مردمی، همچنان مشکلاتی باقیست که باید برای آنها با فوریت تدبیر شود.
  • نویسنده :
  • منبع :