19 دی: نماینده مردم قصر شیرین گفت: تمام ملت ایران مشتاق زیارت و شرکت در برنامه عظیم و جهانی راهپیمایی اربعین هستند اما این دلیلی بر این نیست که تشویق کنیم همه ملت در این راهپیمایی شرکت کنند. توجه داشته باشید مردم هم بر اساس سیاست‌های دولت برنامه‌ریزی می‌کنند؛ یعنی اینکه وقتی اعلام می‌کنند ۵ میلیون نفر، آن‌ها هم فکر می‌کنند تمام امکانات برای این ۵ میلیون نفر آماده شده و با اشتیاق و راحتی می‌توانند بروند و بازگردند. از این جهت اینگونه اطلاع‌رسانی ناشی از بی‌تجربگی بود.
شهریار حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت مرزهای ایران و عراق و ایجاد ازدحام و شلوغی در روزهای منتهی به اربعین گفت: پیاده‌روی اربعین چندسالی با کرونا متوقف شده بود؛ امروز به دلیل این که از یک سو مشتاقان این سفر زیاد است و از سوی دیگر  بحث مدیریت کرونا را داریم کار بسیار سخت است و نیاز به تجربه کافی و هماهنگی است.
نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سال‌های گذشته به دلیل تجارب زیادی که در این ارتباط بود نوسانات سال‌های قبل‌تر برطرف می‌شد از این جهت یک مقداری تجربه اثر خودش را داشت اما امسال سیل عظیمی از جمعیت به سمت مرزها رفتند به طوری که روز گذشته شاهد بودیم خدمات ضعیف، مشکل ترافیک و ازدحام جمعیت را به وجود آورد که این مسائل باعث شد یکسری نگرانی برای زائران پیش بیاید.
وی با بیان این‌که ظرفیت مرزها و خدمات محدود هستند، عنوان کرد: در کنار ظرفیت مرزها، محدودیت خدمات خود کشور عراق مطرح است، زیرا کشور عراق به هر حال یکسری محدودیت‌هایی دارد. روز گذشته رئیس ستاد اربعین عراق اعلام کرد که ظرفیت ما محدود است و زیاد نیست. زائران ایرانی بعد از زیارت به ایران بازگردند تا زمینه شرکت بقیه مردم فراهم شود اما به دلیل این‌که کمتر به این موضوع توجه شد، ما شاهد ترافیک در مرزها بودیم.
حیدری خاطرنشان کرد: بسیار اهمیت دارد که زائران عتبات عالیات توجه کافی به هشدارهای ستاد چه در استان‌ها و چه در مراکز داشته باشند که بتوانند به راحتی تردد و عبور کنند تا رفت و آمد جریان پیدا کند، اما هنگامی که به این هشدارها توجه نمی‌شود، مشاهده می‌کنیم در یک روز حدود یک میلیون نفر به ۴ مرزی که حداکثر توان ترخیص ۱۰۰ هزار نفر را دارد مراجعه می‌کنند که قطع به یقین هم ترافیک ایجاد می‌شود و هم مشکلات زیادی برای زائران ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه روز گذشته با ازدحام جمعیت در ۴ مرز مواجه بودیم، اظهار کرد: از شب گذشته تلاش‌های زیادی شده تا بخشی از جمعیت تعدیل شوند که ترافیک تا حدودی کمتر شد ولی این دلیلی برای این نیست کماکان مردم اضافه شوند. تنها درخواست از زائران کنترل سفر است و هیچ راهی هم به جز همکاری زائران وجود ندارد زیرا هرچقدر دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق خدمات فراهم کرده باشند، جواب‌گوی یک میلیون نفر نیست و این هم امر معقول و منطقی است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بله؛ یکسری نارسایی‌ها هم در حمل و نقل زمینی و هوایی وجود داشته است و اگر اقدمات به موقع بود و حمل و نقل هوایی یک مقداری بیشتر مدیریت می‌شد، جمعیت زیادی از زائران می‌توانستند از طریق هوایی در زمان مقرر حضور پیدا کنند. ضمن اینکه از طریق زمینی هم حمل و نقل عمومی به موقع در اختیار زائران قرار نگرفت و مدیریت نشد. امروز هم انتظار این است که برای روزهای باقی مانده به مراسم اربعین تمام سعی و تلاش مدیران این باشد که از ازدحام جلوگیری شود تا شاهد خدمات بیشتر و بهتری باشیم.
وی ادامه داد: امروز هم وزیر کشور و دیگر وزرا حضور میدانی هم در کشور عراق و هم در مرزهای جمهوری اسلامی ایران دارند که بتوانند این روزهای باقی مانده را مدیریت کنند تا مثل دیروز با ازدحام رو به رو نشویم.
نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی درباره این که دولت پیش‌بینی کرده بود امسال حدود ۵ میلیون نفر راهی راهپیمایی اربعین می‌شوند، اما چرا شاهد مشکلات بودیم، گفت: معتقدم پیش‌بینی حضور ۵ میلیون نفر کار معقولانه‌ای نیست، شخصا ۳ سال دبیر ستاد اربعین بودم حداکثر ظرفیت بیش از ۲/۵ میلیون نفر نیست. سال‌های قبل دولت عراق محدودیتی نداشت و کرونایی هم وجود نداشت اما امروز دولت عراق نگران کرونا است و مسائل سیاسی داخلی عراق وجود دارد، بنابراین ۵ میلیون نفر عدد معقولانه‌ای نیست و پیش‌بینی‌ها باید برای ۲/۵ میلیون نفر در نظر گرفته می‌شد.
وی تاکید کرد: تمام ملت ایران مشتاق زیارت و شرکت در این برنامه عظیم و جهانی هستند اما این دلیلی بر این نیست که تشویق کنیم همه ملت در این راهپیمایی شرکت کنند. توجه داشته باشید مردم هم بر اساس سیاست‌های دولت برنامه‌ریزی می‌کنند؛ یعنی اینکه وقتی اعلام می‌کنند ۵ میلیون نفر، آن‌ها هم فکر می‌کنند تمام امکانات برای این ۵ میلیون نفر آماده شده و با اشتیاق و راحتی می‌توانند بروند و بازگردند. از این جهت اینگونه اطلاع‌رسانی ناشی از بی‌تجربگی بود. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گرچه نباید نافی خدمات دولت به مردم باشیم که واقعا از یک ماه پیش کسانی که علاقمند بودند به هر شکلی در راهپیمایی اربعین حسینی چه در حوزه خدمات چه در حوزه حمل و نقل پای کار بودند اما اصل سیاست اربعین به عهده ستاد است، یعنی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند هم زمان مدیریت شود هم خدمات متناسب با جمعیت در نظر بگیرند که البته این‌ها به تجربه بازمی‌گردد. 
وی افزود: سال‌های قبل سعی می‌کردیم زمان به گونه‌ای مدیریت شود که زائران با کمترین ترافیک و ازدحام مواجه شوند. شاید در سال‌های گذشته با یک یا ۲ ساعت ازدحام مواجه نبودیم که با طرح لایه‌بندی که در مرزها داشتیم مدیریت صورت می‌گرفت و کارها الحمدالله به خوبی انجام می‌شد.
حیدری گفت: مسئولان توجه داشته باشند روزهای منتهی به اربعین مشتاقان زیاد هستند خدمات و امکانات محدود است و باید زائران عزیز را مدیریت کنند که با ازدحام و ترافیک مواجه نشویم. 

  • نویسنده :
  • منبع :