19 دی: سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از جوانی جمعیت و خانواده گفت: این عددهای خیلی کمی که به عنوان حق عائله مندی پرداخت می شود مثل شوخی می ماند و به نوعی جسارت به عائله و اولاد است؛ بنابراین در قانون حمایت از جوانی جمعیت و خانواده این مساله پیش بینی و دولت موظف شده به نحوی آن را تغییر دهد که رغبت و انگیزه لازم در مورد ازدواج جوانان را ایجاد کند.
علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با ایسنا در رابطه با پایین بودن حق عائله مندی به منظور تشویق جوانان به ازدواج با توجه به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، بیان کرد: در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ماده ای داریم که دولت را مکلف کردیم حق عائله مندی و حق اولاد را به عدد مناسبی افزایش دهد که اگر اشتباه نکنم تا دو برابر وضعیت فعلی است و بعد از تولد فرزند سوم نیز این مبلغ بیشتر می شود و مثلا اگر فرزند سوم به دنیا آمد مجدد این حق اولاد برای همه فرزندان افزایش بیشتری یابد که قانون اینگونه ای در قانون جوانی جمعیت داریم که البته دولت هنوز آن را اجرا نکرده است.
وی با بیان اینکه برآوردم این است که دولت تاکنون حدود ۲۰ درصد از قانون را توانسته شروع به اجرا کند نه اینکه اجرا کند، تصریح کرد: دولت هنوز مابقی قانون را هنوز شروع به اجرا نکرده است، البته باید تا حدودی به دولت حق داد به این دلیل که قانون جنبه های مختلف حمایتی در نظر گرفته و اجرای خیلی از این موارد به زمینه سازی نیاز دارد.
سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از جوانی جمعیت و خانواده مجلس یادآور شد: از سوی دیگر نباید به دولت حق داد، از این باب که قانون به محض ابلاغ باید اجرا شود و دولت وظیفه دارد که قانون را اجرا کند.
عنابستانی با بیان اینکه به عنوان عضو و سخنگوی کمیسیون ویژه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به جد پیگیر این موضوع هستم، تاکید کرد: دولت باید این قانون را در همه جنبه های خودش اجرا کند که یکی از موارد هم همین افزایش حق عائله مندی است که ایراد درستی است و این موضوع در زمان بررسی قانون جوانی جمعیت مورد توجه قرار گرفت که بالاخره حق عائله مندی و حق اولاد باید عددی باشد که جوان را ترغیب به ازدواج و فرزندآوری کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این عددهای خیلی کمی که گذاشته اند مثل شوخی می ماند و به نوعی جسارت به عائله و اولاد است که مثلا عددهای ۲۰۰ هزار تومانی در وضعیت اقتصادی فعلی به عنوان حق اولاد در حکم های حقوقی می نویسیم، بنابراین ما در قانون این مساله را پیش بینی کرده ایم و دولت موظف شده به نحوی آن را تغییر دهد که آن رغبت و انگیزه لازم را در این مقطع در مورد ازدواج ایجاد کند.
عنابستانی افزود: البته مباحث مربوط به ازدواج و فرزندآوری در حوزه های مختلف باید دیده شود که موارد متعددی دارد و یکی از موارد کوچک آن بحث عائله مندی است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در ۷۳ ماده ای که قانون جوانی جمعیت دارد، تمام مواد به شکلی از حوزه های مختلف برای تسهیل و ترغیب در جریان ازدواج و فرزندآوری است که امیدواریم دولت اراده کرده و تمامی این مواد را اجرا کند، چراکه اگر این مواد اجرا شود در آن تسهیلات بسیار خوبی دیده شده که جوانان دیگر از حق عائله مندی یادشان نمی آید. از جمله اینکه در آن قانون واگذاری آپارتمان و زمین رایگان، ارائه تسهیلات بسیار خوب و واگذاری سهام برای فرزندآوری داریم.
وی بیان کرد: در قانون حمایت از جوانی جمعیت و خانواده برای ازدواج و فرزندآوری تسهیلات متعددی دیده شده است که به نظرم اگر اجرا شوند خیلی از نگرانی جوانان ما را برطرف می کند.
سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از جوانی جمعیت و خانواده در پایان گفت: یکی از مباحث مطرح در این قانون بحث افزایش عائله مندی است که دولت باید آن را افزایش دهد و البته مثل خیلی از مواردی از قانون که دولت هنوز اجرا نکرده، این را هم هنوز اجرا نکرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :