19 دی: رئیس جمهور اسلامی ایران که به دعوت رسمی همتای ازبک خود در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و دیدار های دوجانبه وارد شهر کهنِ سمرقند شد، دقایقی پیش در مجموعه راه ابریشم از سوی «شوکت میرضیایف» مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه ۲۳ شهریور به دعوت رسمی همتای ازبکی در صدر هیأتی بلندپایه و برای سفری سه روزه وارد سمرقند شد و در بدو ورود از سوی «عبدالله نعمتوویچ عارف اف» نخست وزیر ازبکستان، «ابراهیم عبدالرحمان اف» وزیر نوآوری، «فاضل اف» معاون وزیر امور خارجه، استاندار سمرقند، سفیر و جمعی از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند، مورد استقبال قرار گرفت.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور از همراهان آیت‌الله رئیسی در این سفر سیاسی و اقتصادی هستند.
آیت‌الله رئیسی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای ازبکی میزبان بیست و ‌دومین دوره اجلاس شانگهای، با شوکت میرضیایف دیدار ‌گفت‌وگو می‌کند و سپس چند سند همکاری بین مقامات دو کشور ایران و ازبکستان در حضور روسای جمهور به امضا می‌رسد.
رئیس‌جمهور همچنین علاوه بر سخنرانی در این دوره از اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در روزهای پنجشنبه و جمعه - ۲۴ و ۲۵ شهریور - در سمرقند برگزار می‌شود، در حاشیه نشست با سران کشورهای شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو می‌ کنند.
به گفته معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ۱۷ سند همکاری بین ایران و ازبکستان به امضا می رسد.

  • نویسنده :
  • منبع :