19 دی: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار امیدواری کرد گفتگوهای ایران و عربستان نتیجه بخش باشد.
دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نقش کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات در بازار انرژی و بحران های جهانی و منطقه اظهار امیدواری کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس در آرام کردن بازار انرژی جهان سهیم شوند.
گوترش همچنین گفت که اطمینان دارم که این کشورها نقش موثری را در برقراری صلح در منطقه ایفا خواهند کرد.
دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه مردم سوریه، یمن، لیبی و فلسطین رنج بسیار زیادی کشیده اند، تصریح کرد از همه می خواهم که برای حل کردن این مشکلات گفتگو کنند.
گوترش همچنین اظهار امیدواری کرد گفتگوها میان ایران و عربستان و گفتگوهای دیگر در منطقه، نتیجه بخش و در کاهش تنش در منطقه خلیج فارس سهیم باشد.
به گزارش ایرنا، تاکنون پنج دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، اوایل تیر ماه سال جاری، در همین راستا سفرهایی به عربستان سعودی و ایران داشت.
ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌وگوها اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری در بغداد برگزار شد.

  • نویسنده :
  • منبع :