19 دی: کارشناس مسائل بین الملل گفت: با صدور بیانیه تروئیکا اروپایی، گره مذاکرات به مراتب کورتر شد و ایران باید مسئله خود را با آژانس پیش برده و با آنها گفت‌وگو کند. اینکه تصمیم آژانس سیاسی بوده ارزیابی درستی است اما اینکه ایران بخواهد تمام مسائل خود را با توافق‌های سیاسی ۴+۱ پیش ببرد، خیلی بعید می‌دانم نتیجه داشته باشد. بارها گفتم، راه این است که ایران با آژانس با همان روند مدرنیته سال ۸۶ موضوعات را حل کند و گره را کورتر نکند و نگذارد قطعنامه علیه ایران صادر شود.
حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که آقای گروسی در کنفرانس مطبوعاتی دوشنبه گذشته، گفت که به دلیل عدم دسترسی به دوربین‌های آژانس در ایران، دچار شکاف اطلاعاتی نسبت به فعالیت هسته‌ای ایران شدیم و طرح سوال ما از ایران درباره وجود اورانیوم در سه مکان ادعایی سیاسی نبوده و کاملا فنی بوده تحلیل شما درباره این گفته‌ها چیست، گفت: گروسی می‌گوید ما داریم فنی صحبت می‌کنیم، صحبت ما سیاسی نیست و این را یک اتهام می‌داند و می‌گوید ما سه سایت ایران را بررسی کردیم، اورانیوم غنی شده دیدیم که اعلام نشده بود، همه این رفتارها بر اساس فعالیت پادمانی بوده است. اولا وظیفه مدیر آژانس بنا بر اساس‌نامه، حفظ بی‌طرفی در تمام موارد بررسی است، یعنی نباید علیه یا له یک کشور سوگیری کند.
وی افزود: متاسفانه مواضع سیاسی آقای گروسی کاملا سوگیری علیه ایران است و این شائبه سیاسی‌کاری ایجاد می‌کند. آقای گروسی نمی‌آید اذعان کند که خود ایران اجازه داد تا آژانس برود و موراد مورد ادعا را بازدید کند. اگر ایران ریگی به کفشش بود نمی‌گذاشت آژانس صادقانه بررسی کند. به همین دلیل آقای گروسی این موضوع را پنهان می‌کند و فقط می‌گوید ما این اورانیوم را کشف کردیم، این نشان می‌دهد او سیاسی‌کاری کرده که یک بخشی را گفته و یک بخشی را نمی‌گوید.
بهشتی‌پور تصریح کرد: نکته دوم این است، جاهایی که توسط آژانس بازرسی شده، حداقل ۱۸ سال است که هیچ استفاده‌ای از آن مکان‌ها نمی‌شده، یکی تورقوز آباد است که ادعا می‌کنند انبار بوده، حالا در آنجا اورانیوم پیدا شده، مگر انبار جایی است که بشود اورانیوم پیدا یا غنی کرد. معلوم است همان‌هایی که آمدند سندهای فعالیت هسته‌ای را بردند، احتمالا این مکان را آلوده کرده‌اند.
وی تصریح کرد: نکته سوم آنکه آژانس اعلام کرد ذرات ناچیزی پیدا شده و بقیه زیر ۵ درصد است اما می‌گویند دنبال منشا هستند که اورانیوم کجا رفته است. اورانیوم جایی نرفته بلکه اینجا طبق ادعای رسمی ایران آلوده شده است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: نکته چهارم این است اگر فرض کنیم فعالیتی در این مکان انجام شده باشد، برای ۱۸ سال پیش است. تمام اداره‌های امنیتی آمریکا که همه جا را بررسی کردند می‌گویند حداقل از سال ۲۰۰۳ ایران فعالیتی ندارد. کشوری که تا اردیبهشت ۹۸ بیشترین نظارت‌ها و کنترل‌ها روی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش بوده است، چگونه می‌تواند فعالیت نظامی کرده باشد. الان هم نظارت آژانس قطع نشده و در حد پادمان هسته‌ای یعنی تجهیزات اجرایی ‌NPT نظارت می‌کند. یعنی فعالیت‌های ایران زیر نظر آژانس است. گروسی چه نگرانی دارد؟ ایران چگونه با این کنترل و نظارت، فعالیت نظامی هسته‌ای داشته باشد؟ اگر فعالیتی بوده در گذشته بوده. گروسی انتظار دارد ایران مجددا در چارچوب برجام کنترل و نظارت آژانس را برقرار کند. اگر واقعا نگران هستند، سمت آمریکا بروند که تحریم‌های ایران را قطع کند تا ایران به برجام برگردد. زیرا ایران گفت با برداشتن تحریم به برجام برمی‌گردد و وقتی ایران برگردد، نظارت آژانس برمی‌گردد.
وی تصریح کرد: اینکه آژانس با ایران به دلیل فعالیت‌های ۱۸ سال پیش و با ذرات زیر ۵ درصد مکررا این رفتار را کرد، عجیب است. اگر ۹۰ درصد بود جای نگرانی بود که در ساخت بمب هسته‌ای استفاده شود، اما ۵ درصد چیزی نیست که ایران خودش را با آن بدنام کند. ایران همکاری کرد و اجازه داد آژانس بیاید بازدید کند. این کنترل و نظارت چندساله اخیر در طول تاریخ آژانس بر هیج کشوری نبود. همچنین این مشکل با گفت‌وگو حل شده و به نظرم هنوز هم می‌شود این مشکل را با بحث و گفت‌وگو حل کرد. این نوع کنفرانس‌های مطبوعاتی و جنجال، بیشتر برای این است که در شورای حکام تصمیمی علیه ایران بگیرند و این کاری است که گروسی می‌کند و این رفتارها به هیچ وجه در مسئولیت‌های او نیست.
بهشتی‌پور درباره احتمال صدور قطعنامه جدید علیه ایران که مانند خردادماه گذشته اتفاق افتاده بود، گفت: تا امروز دو قطعنامه علیه ایران صادر شد یکی سال ۹۹ و دیگری خرداد گذشته، در فضای رسانه‌ای فعلی احتمال قطعنامه وجود دارد و به نظر می‌رسد گروسی در حال زمینه‌سازی برای قطعنامه است، اتحادیه اروپا نیز بیانیه تندی صادر کرد که با آن به ایران فشار آورد و به صورت یک طرفه به ایران اتهام زد که مانع این بحث می‌شود، در حالی که اروپا هم باید به طرف آمریکا گوشزد کند، اگر به تعهدات خود عمل می‌کرد این مشکلات ایجاد نمی‌شد.
بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که با توجه به بیانیه تروئیکای اروپایی پیش‌بینی شما از روند احیای برجام چیست، گفت: با صدور بیانیه تروئیکای اروپایی، گره مذاکرات به مراتب کورتر شد و ایران باید مسئله خود را با آژانس پیش برده و با آنها گفت‌وگو کند. اینکه تصمیم آژانس سیاسی بوده ارزیابی درستی است اما اینکه ایران بخواهد تمام مسائل خود را با توافق‌های سیاسی ۴+۱ پیش ببرد، خیلی بعید می‌دانم نتیجه داشته باشد. بارها گفتم، راه این است که ایران با آژانس با همان روند مدرنیته سال ۸۶ موضوعات را حل کند و گره را کورتر نکند و نگذارد قطعنامه علیه ایران صادر شود. زیرا این قطعنامه‌ها علیه ایران سندسازی خواهد شد و بعدها می‌تواند علیه ایران استفاده شود. خردمندی این است که موضوع را مدیریت کنیم، این ارزیابی که صرفا مسئله سیاسی حل شود، محل تردید است. بنابراین این موضوع باید در حوزه سیاسی بررسی شود، باید هم تعامل با آژانس شکل بگیرد. ما از همکاری با آژانس ضرر نمی‌بینیم.
بهشتی‌پور در پاسخ به سوالی درباره سفر مقامات اسرائیل به آمریکا و  و اینکه ادعا می‌کنند برای عدم امضای احیای برجام از سوی دولت آمریکا از آن‌ها قول گرفتند چقدر این موضوع در روند مذاکرات و بیانیه تروئیکای اروپایی تاثیرگذار بوده، گفت: اسرائیل از همان ابتدا مخالف برجام بود و تمام قدرت رسانه‌ای، سیاسی و دیپلماتیک خود را برای شکل نگرفتن احیای برجام به کار گرفت بنابراین برای اینکه اقدامات اسرائیل منجر به شکست مذاکرات نشود، باید هرچه زودتر ایران مذاکرات مستقیم با آمریکا در دستور کار قرار دهد.
وی در پاسخ به این سوال که میزان تاثیرگذاری اسرائیل بر آمریکا و آژانس چقدر است و چرا اقدامات اسرائیل در ترور دانشمندان هسته‌ای و اقدامات خرابکارانه علیه مرکز فعالیت هسته‌ای ایران همواره با سکوت غرب همراه است، گفت: اسراییل اقدامات خود را انجام می‌دهد اما آنها را به عهده نمی‌گیرد و پنهان‌کاری می‌کند. همچنین ایران هم پاسخ‌های لازم در خصوص خرابکاری‌های اسرائیل را نداده است. در هر صورت ما همواره با اسراییل در حال جنگ هستیم و انواع و اقسام جنگ‌ها در پهنه‌های مختلف بین ما و اسراییل وجود دارد.
بهشتی‌پور افزود: ما باید اقداماتی انجام دهیم و که از نزدیک شدن بیشتر اسراییل به آمریکا و اروپا جلوگیری کنیم همانطور که ما در برجام موفق شده بودیم این اختلاف را ایجاد کنیم، باید روابط خود را با اروپا بهتر کنیم و این بهانه را برای فشار بیشتر به ایران به دست اسراییل ندهیم، همچنین به نظر من باید اقدامات خرابکارانه اسراییل در تاسیسات با پاسخ همراه باشد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره استاندارد دوگانه آژانس علیه ایران و اسرائیل با توجه به داشتن زرادخانه‌های هسته‌ای هم گفت: اسراییل با زیرکی NPT را نپذیرفت. آنها از همان سال ۱۹۵۷ عضو آژانس شدند اما NPT را نپذیرفتند و حتی اگر خود آژانس بخواهد در اسراییل بازرسی داشته باشد این اجازه را نخواهد داشت زیرا تفاهم نامه‌های اجرایی را نپذیرفته است.
بهشتی‌پورد در پاسخ به این سوال که آیا آژانس ابزار دست اسرائیل و اروپا است، گفت: اصلا اینطور نبوده و این حرف‌ها برای توجیه است. آژانس یک نهاد بین‌المللی، معتبر و تحت فشار آمریکا و اتحادیه اروپا است اما اینکه نوکر آنها باشد، نیست. اگر اینطور بود در دوره آمانو ۱۴ گزارش مثبت از ایران نمی‌نوشت. زمانی که ترامپ فشار زیادی به آژانس می‌آورد اما آژانس یک نهاد شفاف بود و تحت این فشار قرار نگرفت. اما امروز به طور مشخص آمریکا روی آقای گروسی فشار شدید می‌آورد.

  • نویسنده :
  • منبع :