19 دی: در ادامه اقدامات و واکنش‌های غیرمتعارف دولت اتریش، وین مجازات دو قاچاقچی انسان در ایران محکوم کرد.
اتریش در اقدامی نامتعارف و بر اساس استانداردهای دوگانه خود صدور حکم اعدام برای دو قاچاقچی دختران ایرانی و مروج فساد را شدیدا محکوم کرد. 
این در حالی است که اتریش در قبال اعدام ۸۱ نفر توسط عربستان در یک روز تنها به ریتوئیت توئیت اتحادیه اروپا بسنده کرده و دو روز پس از آن اعدام ها، یک هیات عالی رتبه وزارتی اتریش به عربستان سفر کرد.
اتریش همچنین پیشتر در اقدامی بسیار قابل تامل در قبال کشورمان، به عنوان تنها کشور اروپائی، با انتشار توئیتی حمله موشکی کشورمان به مقر موساد در اربیل عراق را شدید محکوم کرده بود.
به‌نظر می رسد این اقدام اتریش نشان دهنده ارتباطات نزدیک و گسترده آن کشور با رژیم صهیونیستی و برای خوشایند آن رژیم غاصب بوده است و اتریش با این کار ناراحتی خود را حمله به مقر موساد در کردستان عراق نشان داد.

این اقدامات ضد ایرانی اتریش در شرایطی انجام می شود که آن کشور سیاست بی طرفی را برای سیاست خارجی خود برگزیده و این اقدامات دست کم درباره کشورمان نافی بی طرفی اتریش در قبال کشورمان است.
موافقت ایران با انجام گفتگوهای برجام صرفا به دلیل پیگیری‌های فراوان مقامات عالی اتریش و با در نظر گرفتن ادعای بی طرفی اتریش در سیاست خارجی خود انجام شد و به نظر می رسد در صورت ادامه چنین روندی، لازم است کشورمان صراحتا در انجام مذاکرات بین المللی خود در وین تجدید نظر کند.
در زمان ترور ناجوانمردانه سردار شهید قاسم سلیمانی نیز، سباستین کورتس صدر اعظم وقت اتریش، در اظهار نظری عجیب در مصاحبه با رسانه ها اعلام کرد اتریش مخالف کشتن افراد است ولی زمانی که درباره کشته شدن فردی که مسئول از بین رفتن جان افراد زیاد باشد باید به گونه دیگر سخن گفت.
همچنین یکی از بدترین اقدامات اتریش دربرابر کشورمان طی چند سال گذشته، لغو غیر قانونی مصونیت اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان در وین بود که موجبات دادگاهی شدن وی در بلژیک را فراهم کرد. این اقدام اتریش در شرایطی انجام شد که بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین هیچ دیپلماتی قابل دستگیری و لغو مصونیت نیست و به فرض در شرایطی که دیپلماتی حتی عمل خطایی انجام دهد تنها می شود وی را از کشور خود اخراج کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :