۱۹ دی: دفتر نخست وزیری پاکستان با اشاره به دیدار دو جانبه سران جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در سمرقند، اعلام کرد: هیات پاکستانی برای پیشبرد همکاری‌های تجاری از جمله در بخش انرژی به تهران سفر می‌کند.
دفتر نخست وزیری پاکستان پنجشنبه شب و پس از دیدار محمد شهباز شریف با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حاشیه بیست و دومین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: توافق شد که پاکستان هیأتی را برای بحث در مورد اقدامات برای گسترش همکاری‌های تجاری دوجانبه از جمله در بخش انرژی به ایران اعزام کند.
در این بیانیه آمده است: نخست وزیر پاکستان بار دیگر از رئیس جمهور ایران برای سفر رسمی به اسلام‌آباد در اولین فرصت دعوت کرد. آیت‌الله رئیسی نیز دعوت خود را از شهباز شریف برای سفر به ایران تجدید کرد.
نخست وزیر پاکستان بر لزوم تعامل دوجانبه نزدیک تر برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و انرژی، عملیاتی کردن تجارت تهاتر، گشایش بازارچه‌های مرزی و تسهیل سفر زائران پاکستانی به ایران تاکید کرد.
سران ایران و پاکستان همچنین بر تمایل به تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، ارتباطات، انرژی، فرهنگ و ارتباطات مردمی تاکید کردند.
شهباز شریف و آیت‌الله رئیسی نتایج نشست اخیر کمیسیون مشترک اقتصادی در اسلام‌آباد را مثبت ارزیابی و بر گسترش بیشتر روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف توافق کردند.
نخست وزیر پاکستان از رئیسی و ملت ایران به دلیل همبستگی و همراهی با ملت پاکستان در جریان سیل عظیم در این کشور قدردانی کرد.
وی بر تأثیر مخرب سیل ناشی از تغییرات آب و هوایی تأکید و تصریح کرد که پاکستان با کمترین انتشار کربن هزینه چیزی را متحمل می‌شود که مسئولیت آن را ندارد.
شهباز شریف همچنین بر اهمیت اقدام بین‌المللی ملموس برای کمک به رفع چالش‌هایی که کشورهای آسیب‌پذیر از نظر اقلیمی مانند پاکستان با آن مواجه هستند، تاکید کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :