19 دی: «دیوید تیلور» دارنده مدال طلای وزن ۸۶کیلوگرم کشتی آزاد پس از برتری برابر «حسن یزدانی» در فینال رقابت‌های جهانی بلگراد گفت: دوباره سال بعد با هم روبرو می‌شویم و هواداران را به یک نبرد تماشایی دیگر دعوت می‌کنیم.
به گزارش اتحادیه جهانی کشتی، رقابت‌های رده‌بندی و فینال وزن‌های ۷۰، ۷۹، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم جمعه شب از ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه به وقت ایران در سالن اشتارک آرنا شهر بلگراد پایتخت صربستان آغاز شد.
در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل ایوان ایچیزلی از مولداوی به برتری دست یافت. وی در دور سوم و مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۱۱ بر صفر سباستین جزیرزانسکی از لهستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. یزدانی در این مرحله بوریس ماکویف دارنده مدال نقره جهان از اسلواکی را در کمتر از ۲ دقیقه با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست داد و به فینال راه یافت.
یزدانی در فینال به مصاف دیوید تیلور قهرمان المپیک و جهان رفت و با نتیجه ۷ بر یک شکست خورد و نقره گرفت. این دومین مدال نقره تیم ملی کشتی آزاد در پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۲۲ جهان در صربستان بود.
این دو کشتی‌گیر تاکنون پنج مرتبه به مصاف هم رفتند. یزدانی سال گذشته و در فینال پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۲۱ جهان در نروژ موفق شد برای نخستین مرتبه تیلور را شکست دهد.
تیلور پیش از این در جام جهانی ۲۰۱۷ کرمانشاه، پیکارهای جهانی ۲۰۱۸ مجارستان و فینال بازی‌های المپیک حسن یزدانی را شکست داده بود.
تیلور پس از برتری در بلگراد تصریح کرد: این نخستین باری بود که با عزم جدی مقابل یزدانی قرار گرفتم و در آن بازی او را دنبال کردم تا نتیجه لازم را بگیرم. به طور قطع یزدانی در این رقابت آتش انگیزه را در من شعله‌ور کرد تا به راهم ادمه دهم. او مهم‌ترین مانع من برای کسب مدال طلای المپیک پاریس ۲۰۲۴ خواهد بود.
پیروزی تیلور مقابل یزدانی چهارمین پیروزی او در پنج دیدار حرفه‌ای میان این ۲فوق ستاره بود که سه مورد آخر آن به فینال‌های جهانی رسیده است. سال گذشته، تیلور در فینال المپیک توکیو با نتیجه ۴-۳ به مدال طلای المپیک رسید و یزدانی سه ماه بعد با پیروزی ۶ بر ۲ مقابل تیلور مدال طلای جهانی اسلو را کسب کرد.
تیلور گفت: رفتن به (اسلو) و باختن(به یزدانی) برای من سخت بود. به خاطر حمایت‌هایی که از خانواده و اطرافیان از من داشتند، شعله این رقابت در من روشن شد.
جادوگر بیان کرد: به شما می‌گویم که چرا امسال برای من سال سختی بود. بارها به بازنشستگی فکر کردم. فقط نمی‌دانستم باید ادامه دهم یا خیر چون به اوج رسیده بودم. از بچگی رویای قهرمانی در المپیک را داشتم که به آن رسیدم. اگر ۸ هفته بعد از المپیک به جهانی نروژ نمی‌رفتم دیگر حرفه من در کشتی تمام شده بود.
تیلور درباره رقابت‌اش با حسن یزدانی گفت: رقابت ما به یک دلیل حساس‌ترین رقابت کشتی جهان است و آن هم اینکه هر دوی ما هر چه در توان داریم را روی تشک می‌گذاریم. روی تشک باید کمی نمایشی کشتی بگیرید و به همین دلیل به «جادوگر» معروف هستم. امروز اول شدم و این حس خوبی است و در آینده از ما دو کشتی‌گیر به بزرگی یاد خواهد شد. او باعث پیشرفت من شد و به همین خاطر از یزدانی تشکر می‌کنم.
تیلور در پاسخ به این سوال که او برای یزدانی چه پیامی دارد، پاسخ داد: باختن افتضاح است؛ هر دوی ما بهتر خواهیم شد و دوباره سال بعد با هم روبرو می‌شویم. می‌دانم من و تو(حسن یزدانی) در آنجا خواهیم بود. بیا تا یک رقابت جذاب دیگر برای طرفداران خود به نمایش بگذاریم تا آنها و کتاب‌های رکورد چیزهای تازه‌ای برای به خاطر سپردن داشته باشند.

  • نویسنده :
  • منبع :