19 دی: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: از ابتدای سال تحصیلی امسال، رشته محیط بانی در دو استان فارس شهر شیراز و خوزستان شهر شوشتر راه‌اندازی می‌شود.
علی سلاجقه روز سه‌شنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت آموزش و پرورش افزود: افزایش سواد محیط‌زیستی مسأله مهمی است که می‌توان با کمک ظرفیت آموزش و پرورش به آن دست پیدا کرد.  
وی اظهارداشت: وقتی به دانش بومی و فرهنگ خود نگاه می‌کنیم، می‌بینیم همواره به حفظ محیط‌زیست تاکید شده است.  
سلاجقه ادامه داد: زمانی که مسأله اسراف مطرح می‌شود، خسارت را به همراه دارد؛ امروز در زمینه محیط زیست به جایی رسیدیم که خسارات زیادی بر طبیعت ما وارد شده است که در اینجا جایگاه آموزش و پرورش برای کاهش آن بسیار پررنگ است.  
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: امروز محیط زیست کشور دچار چالش‌های زیادی شده است که با کنار هم قرار گرفتن دو دستگاه محیط‌زیست و آموزش و پرورش می‌توان این چالش‌ها را کمرنگ کرد. وی گفت: تاکنون تفاهم‌نامه‌های زیادی میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است اما مسأله مهم در این دولت، عملیاتی شدن بندهای تفاهم‌نامه است و ما هم بر اجرایی شدن این تفاهم‌نامه تاکید داریم.  
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تاکنون در زمینه آموزش محیط زیستی در آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام شده است اما کافی نیست و باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تری پیش روند تا منجر به افزایش سواد محیط‌زیستی در جامعه شود.  
وی اظهارداشت: امروز جای اخلاق محیط زیستی خالی است از این رو می‌طلبد آموزش و پرورش در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشد.  
سلاجقه با اشاره به اینکه از ظرفیت سامانه «شاد» هم می‌توان در این زمینه استفاده کرد گفت: همزمان با رشد جسمی دانش‌آموزان، می‌طلبد که رشد فکری و ذهنی در زمینه حفظ محیط‌زیست هم داشته باشند که از این ظرفیت می‌توان استفاده کرد.  
وی تاکید کرد: اعتقاد داریم آموزش و پرورش می‌تواند حامی اصلی محیط زیست باشد؛ از این رو می‌طلبد در سطوح عالی نیز کارهای خوبی انجام شود و زیرساخت همه این موارد آموزش و پرورش است چون زمانی می‌توان ذهن و جسم سالمی داشت که محیط زیست سالمی داشته باشیم و برای رسیدن به آن، بهتر است هر کتابی پیوست محیط زیستی داشته باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :