19 دی: منابع خبری ادعا کردند که ایران با ارسال ۶۰۰ هزار تن سوخت به لبنان طی ۵ ماه موافقت کرده است.
شبکه لبنانی المنار به نقل از منابع خود ادعا کرد که ایران به هیات رسمی لبنانی که اکنون در تهران به سر می برد اعلام کرده است که طی ۵ ماه ۶۰۰ هزار تن سوخت به لبنان ارسال خواهد کرد.
ساعتی قبل نیز مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت در صفحه توییتر خود نوشت: به زودی اخبار خوشحال کننده‌ای درباره توافق میان هیات وزارت انرژی لبنان و مسئولان ایرانی درخصوص سوخت ایران و همکاری در زمینه برق اعلام خواهد شد.
سفیر کشورمان همچنین #سوخت و # ایران را هشتگ کرد.
بر اساس این گزارش، پیش از این وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار و رایزنی کرد.
وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که امیرعبداللهیان در این دیدار بر آمادگی ایران برای ارسال سوخت به لبنان و تقدیم کمک های دیگر برای غلبه بر مشکلات تاکید کرد.
همچنین شبکه المنار اعلام کرد که از روز شنبه گذشته یک هیات رسمی لبنانی به تهران آمده است تا درخصوص پرونده سوخت و برق و کمک‌های ایران به لبنان با مسئولان ایرانی رایزنی کند.
این شبکه لبنانی به نقل از یک مسئول در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت اعلام کرد که این هیات لبنانی با مسئولان مربوطه در وزارت نیرو و نفت ایران رایزنی می‌کند.
این مسئول گفته است که مسئولان ایرانی و لبنانی در خصوص سه موضوع رایزنی می کنند؛  کمک به لبنان در زمینه سوخت بر اساس توافق انجام شده با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان و ولید فیاض، وزیر انرژی این کشور، اصلاح شبکه های برق و ساخت نیروگاه های تولید برق.
این مسئول همچنین اعلام کرد که نفتکش های ایرانی حامل سوخت آماده هستند که طی یک الی دو هفته آینده به سوی لبنان حرکت کنند و در بندری که طرف لبنانی مشخص می کند پهلو بگیرند.

  • نویسنده :
  • منبع :