19 دی: آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران که برای شرکت در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، روز سه شنبه به وقت محلی با امانوئل مکرون رئیس جمهوری در سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفتگو کرد.
آیت الله رئیسی در صدر هیاتی بلندپایه اما کم تعداد، بعد ازظهر دوشنبه به وقت محلی برای شرکت در نشست سران هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد.
رئیس جمهور اسلامی ایران پیش از این نیز در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور فرانسه با اشاره به نقض مکرر و فاحش تعهدات از سوی آمریکا و همچنین عدم پایبندی سه کشور اروپایی عضو برجام به تعهدات خود در این توافق بین المللی، گفته بود: آمریکا  با وضع تحریم های جدید تعهدات خود را به‌طور آشکار نقض کرده است.
آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه هم آمریکا و هم اروپایی ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند، تاکید کرده بود: در هر مذاکره ای باید حقوق ملت ایران استیفا و منافع ملت ما تامین شود.
رئیس جمهور همچنین در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی بی اس که یکشنبه شب به وقت محلی از این شبکه آمریکایی پخش شد، اظهار داشت: ما برای دستیابی به توافق خوب و منصفانه جدی هستیم اما باید تضمین وجود داشته باشد که آمریکا نتواند از این توافق خارج شود. 
آیت الله رئیسی تاکید کرد: آمریکایی‌ها پیمان شکنی کردند. آنها این کار را کردند، وقتی شما به تعهدتان وفادار نباشید توافق بی معنی است. ما نمی‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم چرا که قبلا آن را تجربه کردیم؛ اگر تضمین وجود نداشته باشد هیچ اعتمادی نخواهیم داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مکرون قرار است روز سه شنبه به وقت محلی همچنین با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو کند.
رئیس جمهور فرانسه در ماه‌های اخیر چند تماس تلفنی با رئیس جمهوری ایران داشته است که محور اصلی آن ترغیب ایران به پذیرش پیشنهادهای اروپا برای احیای برجام بوده است؛ توافقی که آمریکا در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۴) و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد و این توافق بین المللی را نقض کرد.
گفت‌ وگوها برای رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق برجام است.
هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.
جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافقی است که در آن منفعت اقتصادی مردم تامین، موانع تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. 
از این رو، چنانچه طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :