19 دی: رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر سه شنبه اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را انتخاب کردند که بررسی ها نشان می‌دهد دوره جدید این نهاد با تغییراتی همراه بوده است.
در ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر اینکه اعضای جدیدی به جمع این نهاد افزوده شدند، برخی چهره های شاخص نیز با مجمع خداحافظی کرده اند.
مقایسه ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با کسانی که در سال ۱۳۹۶ از رهبر معظم انقلاب حکم گرفته بودند، نشان می‌دهد چهره‌هایی چون حجت الاسلام محسن اراکی، عباسعلی کدخدایی، علی اکبر احمدیان، کمال خرازی و محمد مخبر به اعضای مجمع اضافه شده‌اند.
همچنین افراد شاخصی چون آیت الله احمد جنتی، آیت الله امامی کاشانی، آیت الله موحدی کرمانی و نیز حجت الاسلام حسن روحانی و حجت الاسلام علی‌ اکبر ناطق نوری در بین اعضای جدید حضور ندارند.
ذکر این نکته ضروری است که از بین اعضایی که در ٢٣ مرداد ٩۶ از رهبر معظم انقلاب برای عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام حکم گرفته بودند، افرادی مانند آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی،آیت‌الله ابراهیم امینی نجف‌آبادی، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری و آقایان سیدمحمد میرمحمدی و سیدحسن فیروزآبادی طی سال‌های گذشته درگذشتند.
همچنین، در این دوره آقایان آیت الله سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای که پیش از این جزو اعضای حقیقی بودند در این دور به عنوان روسای قوای سه‌گانه و به صورت حقوقی در مجمع تشخیص عضویت دارند.

  • نویسنده :
  • منبع :