19 دی: دبیر ستاد حقوق بشر در دیدار با سفیر دانمارک در تهران از بیانیه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در قبال فوت مهسا امینی انتقاد کرد و گفت: چرا از شهروندان ایرانی کُرد که قربانی گروهک‌های تروریستی چون پ‌ک‌ک، پژاک و کوموله می‌شوند، سخنی نمی‌گویند و اقدامات آنها را محکوم نمی‌کنند.
به گزارش معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، «کاظم غریب‌آبادی» در دیدار با «جسپر وار» سفیر دانمارک در تهران از رویکرد دوگانه اتحادیه اروپا و برخی کشورهای اروپایی در قبال موضوعات حقوق بشری انتقاد کرد.
وی با انتقاد اظهار داشت: به دنبال وقوع حادثه تأسف‌بار فوت این دختر ایرانی، تیم‌های تحقیقاتی برای بررسی ابعاد این واقعه بلافاصله تشکیل شد و ستاد حقوق بشر نیز با آنها در تماس است.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در روشن شدن این پرونده جدیت دارد، افزود: همانگونه که از سوی مقامات ارشد ذی‌ربط کشور تأکید شده، هیچ تسامحی در این پرونده صورت نخواهد گرفت و پرونده با سرعت و دقت پیگیری می‌شود و حقوق این شهروند ایرانی و خانواده‌اش تضییع نخواهد شد.
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه تصریح کرد: اما جای سؤال است که اگر اتحادیه اروپا و برخی کشورهای اروپایی که درباره این حادثه موضع اتخاذ کرده‌اند درباره رویکردهای حقوق بشری خود صداقت دارند، چرا در قبال شهروندان ایرانی کُرد که قربانی گروه‌های تروریستی چون پ‌ک‌ک، پژاک و کوموله می‌شوند، سخنی نمی‌گویند و اقدامات این گروهک‌های تروریستی را محکوم نمی‌کنند، آیا این افراد حقوق بشر ندارند؟ چرا خبری از صدور بیانیه از سوی اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی در این رابطه نیست؟!
دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به سفر اخیر به استان کردستان و ملاقات با برخی خانواده های قربانیان ترور، مطالبه آنان را پیگیری خون شهدای ترور عنوان کرد.
غریب آبادی ضمن مردود دانستن این قبیل اظهارات مداخله جویانه، تصریح کرد: از شما به عنوان سفیر یک کشور اروپایی می‌خواهم به همکارانتان در اتحادیه اروپا بگویید شواهد و اسناد نشان می‌دهد برخی از اعضای گروهک‌های پ‌ک‌ک، پژاک و کوموله که جان شهروندان بی‌گناه به ویژه هم‌وطنان کرد را قربانی کرده‌اند، در کردستان عراق و کشورهای اروپایی به سر می‌برند، موضع آنها در خصوص این رفتار دوگانه چیست؟
طرفین، در ادامه درباره سایر موضوعات از جمله تبادل نظر و تجربه در حوزه حقوقی - قضایی و حقوق بشر گفت‌و گو و رایزنی کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :