19 دی: وزیر امور خارجه عراق با همتای عربستانی خود درباره مسائل منطقه از جمله ادامه مذاکرات ریاض و تهران گفت و گو کرد.
به گزارش خبرگزاری ملی عراق (واع)، وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق امروز جمعه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با 
شاهزاده «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان دیدار و گفت و گو کرد.  
وزیر امور خارجه عراق در این دیدار تاکید کرد که بغداد مشتاق است بهترین روابط را با کشورهای مختلف جهان برقرار کند. 
در بیانیه وزارت امور خارجه عراق آمده است: وزیر امور خارجه با شاهزاده «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود درباره روابط دوجانبه و راه‌های پیشبرد آن گفت و گو کرد. 
بر پایه این گزارش، دو طرف همچنین در راستای تامین منافع مردم دو کشور و تلاش‌های عراق برای آرام کردن اوضاع و کاهش تنش بین ریاض و تهران بحث و تبادل نظر کردند. 
وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر اینکه این کشور علاقه‌مند است بهترین روابط را با کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای عربی و همسایه به منظور کاربردی کردن منافع مشترک و مقابله با خطرات مشترک برقرار کند، افزود: افزایش تلاش‌ها برای بازگشت ثبات به منطقه از طریق گفتگو وعدم دخالت در امور داخلی کشورها با اهمیت است. 
وی بر ضرورت هماهنگی امنیتی برای مبارزه با بقایای گروه‌های تروریستی داعش تاکید کرد. 
وزیر امور خارجه عربستان نیز با تاکید بر اینکه کشورش از وحدت و ثبات عراق حمایت می‌کند، اظهار داشت: کاهش تنش در منطقه مستلزم تلاش بیشتر و مشارکت همگان برای یافتن راه حل‌های مسالمت‌آمیز جهت بازگرداندن امنیت و ثبات است. 
ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کردند و تاکنون پنج دور مذاکرات بین دو کشور برگزار شده است. 
دور پنجم این گفت و گوها اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری به میزبانی عراق در بغداد برگزار شد. 
وزیر امور خارجه عراق پیشتر گفته بود که بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار می‌گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :