19 دی: در شرایطی که مردم ژاپن این روزها با افزایش نرخ تورم روبرو هستند، هزینه های مراسم رسمی تشییع «شینزو آبه» نخست وزیر سابق ژاپن اعتراضات فراوانی را در میان مردم این کشور به دنبال داشته و این سوال برای مردم ژاپن مطرح است که چرا هزینه مراسم تشییع جنازه آبه حتی از مراسم تشییع ملکه انگلیس بیشتر است؟
به گزارش پایگاه خبری بی بی سی، اگرچه مقدار واقعی پولی که برای مراسم تشییع الیزابت دوم، ملکه فقید بریتانیا خرج شده، تاکنون فاش نشده است، مقاله منتشر شده در روزنامه انگلیسی «دیلی میرر» این مبلغ را حدود ۸ میلیون پوند یا ۱.۳ میلیارد ین تخمین زده است.
این در حالیست که هزینه تخمینی مراسم رسمی و دولتی تشییع آبه بیش از یک میلیارد و ۶۶ میلیون ین برآورد شده است.
قرار است مراسم رسمی تشییع آبه روز پنجم مهر ماه جاری برگزار شود.
اکنون بسیاری از مردم ژاپن که با مشکلات ناشی از تورم در این کشور روبرو شده اند از مسئولان این کشور می پرسند چرا باید هزینه مراسم تشییع جنازه نخست وزیر سابق این کشور از ملکه انگلیس بیشتر باشد.
چند روز پیش یک مرد ژاپنی در اعتراض به توجه بیش از حد دولت این کشور به موضوع تشییع جنازه شینزو آبه، خود در مقابل دفتر نخست وزیر در توکیو به آتش کشید که البته با حضور به موقع ماموران، وی به بیمارستان منتقل شد.
بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که هزینه های صرف شده در این مراسم بسیار بیشتر از رقم مذکور خواهد بود. به عنوان مثال هزینه های مربوط به برگزاری المپیک توکیو ۱۳ میلیارد دلار برآورد شده است. این در حالیست که این رقم تقریبا دو برابر برآوردهای اولیه است.
بیش از ۷۵ درصد از افرادی که در نظرسنجی اخیر خبرگزاری کیودو در خصوص برگزای مراسم تشییع جنازه آبه شرکت کرده اند، می گویند دولت ژاپن برای این مراسم بیش از حد هزینه کرده است.
بر اساس این گزارش، حدود نیمی از هزینه های مراسم خاکسپاری صرف هزینه های مربوط به تدابیر امنیتی شده است و یک سوم دیگر برای میزبانی از بازدیدکنندگان خارجی استفاده شده است.
حدود ۷۰۰ مهمان از ۲۱۷ کشور جهان از جمله «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور ایالات متحده و «نارندرا مودی« و «آنتونی آلبانیز» به ترتیب نخست وزیران هند و استرالیا در این مراسم شرکت کردند.
در حال حاضر بسیاری از مردم ژاپن این سوال را مطرح می کنند که چرا در مراسم تشییع جنازه ملکه در لندن، اکثر رهبران کنونی جهانی حضور یافتند ولی کسانی که در مراسم آبه شرکت کردند، بیشتر رهبران سابق بودند.
آبه ۶۷ ساله در تیرماه سال جاری به هنگام سخنرانی در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر نارا در غرب ژاپن، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.
آبه از دسامبر ۲۰۱۲ تا سپتامبر ۲۰۲۰سکان سیاست ژاپن را در دست داشت. وی طولانی‌ترین مدت نخست‌وزیری این کشور را بر عهده داشته است. در زمان وی سیاست‌های ژاپن به شکل قابل توجهی چرخش به راست کرد.
آبه یکی از مدافعان سرسخت بازنگری در قانون اساسی صلح طلب ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در اصل ۹ قانون اساسی ژاپن آمده که این کشور "برای همیشه از جنگ به عنوان حق حاکمیت ملت و تهدید یا استفاده از زور به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل اختلافات بین المللی چشم پوشی می‌کند."
آخرین نخست وزیر ژاپن که افتخار داشتن تشییع جنازه رسمی را دریافت کرد، شیگرو یوشیدا بود که در سال 1967 با ایفای نقشی مهم در بازسازی کشور پس از شکست در جنگ جهانی دوم، درگذشت.

  • نویسنده :
  • منبع :