19 دی: یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در ۱۱ سال گذشته که وزارت راه و شهرسازی ادغام شد نه حوزه مسکن بهبود پیدا کرده است و نه حوزه حمل و نقل کشور پیشرفتی داشته است.
اقبال شاکری در گفت‌وگو با ایسنا درباره طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی که تقدیم هیات رییسه مجلس شده است، بیان کرد: بنده با تفکیک وزارت راه و شهرسازی موافق هستم، دلیل موافقت بنده نیز ربطی به دولت فعلی و وزیر فعلی ندارد. در دولت قبلی هم ما تفکیک وزارت راه و شهرسازی را دنبال می کردیم اما به دلایلی رای نیاورد. دلیل اصلی ما برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی این است که در ۱۱ سالی که این دو وزارتخانه در هم ادغام شدند نه حوزه مسکن بهبود پیدا کرده است و نه حوزه حمل و نقل کشور پیشرفت داشته است.
وی در ادامه اظهار کرد: آمار و ارقام نیز به وضوح گویای این وضعیت است. آن اهدافی که قرار بود با ادغام این دو وزارتخانه حاصل شود، محقق نشده است. برای ادغام این دو وزارتخانه نیز یک تصمیم احساسی متناسب با شرایط آن دوره اتخاذ شد. زمانی که یک تصمیمی به هدف خود نرسیده یعنی شکست خورده است. ما آمار و ارقام را از تمام متخصصین می توانیم بپرسیم. آیا وضع حمل و نقل نسبت به ۱۱ سال پیش خیلی بهتر شده است؟ آیا وضع مسکن بهبود یافته است؟
با تفکیک وزارت راه و شهرسازی وضعیت حوزه مسکن و حمل و نقل بهبود می یابد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شاید در این دولت اقداماتی در حوزه مسکن و حمل و نقل انجام شده باشد ولی میانگین ۱۱ سال گذشته برآورد خوبی را نشان نمی دهد. این دلیل محکمی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی است. از سوی دیگر زمانی که ما وظایف متعددی بر دوش یک وزارتخانه محول می کنیم، این وزارتخانه در اجرای آن نمی تواند چندان موفق عمل کند. زمانی که یک وزیر با وظایف متعدد مواجه است باید مراجعات زیادی به دستگاه های مختلف داشته باشد، این مراجعات متعدد نیز به نوعی نیروی دافعه ایجاد خواهد کرد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود و هر کدام از وزارتخانه ها وظایف خود را دنبال کنند قطعا می توانند گام موثرتری در پیشبرد اهداف خود در حوزه مسکن و حمل و نقل بردارند. با انجام این تفکیک کارآیی این وزارتخانه افزایش خواهد یافت. قطعا اگر یک وزارتخانه ۸ معاون داشته باشد می تواند هماهنگی درون سازمانی بهتری نسبت به یک وزارتخانه که ۱۶ معاون دارد، داشته باشد.
شاکری در پایان افزود: چه اشکالی دارد اگر موضوعی به نفع مردم است و مقداری هزینه نیز دارد، انجام شود. ما برای حذف ارز ترجیحی هزینه کردیم اما چون به نفع مردم بود اجرایی شد. بنابراین باید بر روی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیز کار شود. دولت و وزارت نیز شاید نظرات متفاوتی داشته باشند اما باید به خروجی کار توجه شود.

  • نویسنده :
  • منبع :