19 دی: رئیس جمعیت هلال احمر از بازگردان همه بیماران و زائران فوتی‌ ایرانی به کشور خبر داد و گفت که در اربعین امسال چهار میلیون و ۵۰۰ هزار زائر به مراکز درمانی هلال ایران در عراق مراجعه کردند.
پیرحسین کولیوند روز شنبه در نشست خبری در تشریح عملیات هلال احمر ایران در اربعین ۱۴۰۱ افزود: عملیات امداد و نجات در خاک ایران به عهده سازمان امداد و نجات و امداد و نجات و بهداشت درمان در خاک عراق به عهده مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر بود.
وی با اشاره به ارسال ۳۰۰ تن دارو به خاک عراق گفت: امسال کمبودی دارویی نداشتیم و البته سرم را از کشور عراق تهیه کردیم در عین حال، برای نخستین بار، ۶ بیمارستان مشترک با کشور عراق و سه بیمارستان سیار برای خدت رسانی به زائران دایر شد که این موارد کمک کرد تعداد فوتی‌ها و بیماران ما امسال کمتر از سال‌های قبل باشد.
رئیس جمعیت هلال احمر از برپایی پنج درمانگاه دندانپزشکی با ۸۰ یونیت خبر داد و افزود: این اقدام برای نخستین بار اتفاق افتاد.
کولیوند گفت: تجربه هلال احمر ایران در مراسم حج کمک کرد که برنامه خوبی برای جلوگیری از گرمازدگی زائران اندیشیده شود و این اقدامات کمک زیادی به ما کرد.
وی تصریح کرد: اربعین سال جاری شرایط خاص خود را داشت و اگر همکاری اصحاب رسانه و کارکنان و داوطلبان هلال احمر نبود، بی شک عملیات در مراسم اربعین با این میزان از موفقیت رقم نمی خورد.
کولیوند افزود: در راستای عملکرد دقیق و موفقیت در ماموریت، آسیب شناسی صورت گرفت و بر اساس تجربیات گذشته و رفع کاستی‌ها عمل شد. بر همین اساس، مسئول عملیات در داخل کشور سازمان امداد و نجات و در خارج از کشور نیز ماموریت به مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر واگذار شد.
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه آموزش مقوله مهم در اربعین امسال بود ادامه داد: آموزش، یکی از مقوله‌های مهمی بود که در مراسم اربعین مورد توجه قرار گرفت و بر همین اساس، کتابچه‌هایی در میان زائران توزیع شد. علاوه بر این، ۲میلیون و ۴۰۰هزار نفر نیز مورد ویزیت کادر درمان قرار گرفتند و تا آخرین لحظه خدمت رسانی تداوم یافت.
توسعه خانه‌های هلال در دستور کار قرار دارد
وی افزود: توسعه و بکارگیری خانه‌های هلال نیز اقدام دیگری است که به صورت جدی پیگیری می‌شود تا بتوان در سال‌های آتی نیز با اتکا به این ظرفیت خدمت رسانی‌ها را توسعه داد. آنچه خانه‌های هلال می‌توانند در جامعه نهادینه کنند، آموزش است و آموزش‌های همگانی می‌تواند از این طریق انجام شود.
افزایش حق بیمه امدادگران
در ادامه این نشست خبری رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به رفع مشکلات امدادگران گفت: حل مشکل بیمه و حق الزحمه امدادگران و نجاتگران از سال گذشته مورد توجه قرار گرفت. از سوی دیگر در تلاش هستیم تا جذب داوطلب و ارتقای کیفی نیروها صورت گیرد تا سرمایه انسانی هلال احمر تقویت شود.
وی خاطرنشان کرد: داوطلبان هلال احمر همواره سختکوشانه و ایثارگرایانه در میدان حضور داشته و الگو بوده‌اند. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با اتکا به این توانمندی‌ها جز پنج جمعیت برتر جهان است و توانسته علاوه بر خدمت رسانی در داخل کشور در حوادث مختلف بین المللی از جمله زلزله افغانستان و همین مراسم پیاده روی اربعین خدمت رسانی کند.
کولیوند خاطرنشان کرد: هم افزایی صورت گرفته میان جمعیت‌های کشورهای منطقه نیز دستاورد خوبی بوده که در ماه‌های اخیر نتایج مثبت و ملموسی داشته است که یکی از آنها قرار گرفتن ۶ بیمارستان عراقی در اختیار هلال احمر بود که سبب شد خدمات بهتری به زائران ارائه شود همچنین ۱۵ مرکز درمانی و سه بیمارستان نیز در مسیر پیاده روی اربعین راه اندازی شد که دسترسی زائران به مراکز درمانی را تسهیل کرد.
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به کاهش جانباختگان حوادث ترافیکی در ایام اربعین ادامه داد: تعداد جان باختگان حوادث ترافیکی در مراسم اربعین با وجود این که تعداد زائران افزایش پیدا کرد اما ۱۰ نفر کم تر از سال ۹۸ بود.
وی افزود: در راستای توسعه آموزش‌ها، کنگره سلامت در مراسم اربعین برگزار شد و مورد استقبال مسئولان سایر کشورها نیز قرار گرفت همچنین یک مرکز کنترل عملیات در عراق راه اندازی شد و پس از آن که مراکز پرخطر شناسایی شد، نیروهای هلال احمر در آن مناطق مستقر شدند و کنترل خدمت رسانی صورت گرفت.
کمبود دارو در اربعین نداشتیم رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: تلاش های بی وقفه هلال احمر در مراسم اربعین سبب شد تا تعداد بیماران و آسیب دیدگان کم تر از سال های قبل شود. در این عرصه برای نخستین بار با کمبود دارو مواجه نشدیم تعداد مراکز درمانی بیشتر و دسترسی ها تسهیل شد.
وی افزود: هیچ کدام از زائران با دست خالی از مراکز هلال احمر خارج نشد و حتی فیزیوتراپی، درمان تخصصی زخم و گرمازدگی و دندانپزشکی نیز مورد درمان تخصصی صورت گرفت.
کولیوند ادامه داد: هم افزایی و همکاری مشترک، بکارگیری متخصصان، ایجاد پایگاه امداد و نجات در مرزهای جدید اقلیم کردستان که برای خروج زائران در نظر گرفته شده بود از جمله اقدامات دیگر هلال احمر در راستای خدمت رسانی بهتر بود. در اقلیم کردستان نیز استقبال خوبی صورت گرفت و هم افزایی دوطرفه خوبی انجام شد. سفارت و سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران نیز کمک خوبی به هلال احمر کردند و خدمت رسانی به زائران تسهیل شد.

  • نویسنده :
  • منبع :