19 دی: سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که مجلس شورای اسلامی بنا دارد فضای بیان اعتراضات را قانونمند، روشن‌تر و صریح‌تر کند تا مرز اعتراض و اغتشاشات روشن شود.
سید نظام موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه) به ارائه توضیحاتی درباره نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر بعد از فوت مهسا امینی پرداخت.
وی توضیح داد: مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه بعد از اتفاقات در دو هفته اخیر در سطح کشور نشست غیرعلنی با حضور برخی از مسئولان کشوری و لشگری جهت بررسی و تحلیل و ارزیابی اتفاقات اخیر تشکیل داد. در این جلسه وزیر کشور حضور داشت و گزارش مفصلی در چند قسمت جداگانه در خصوص اتفاقات رخ‌داده ارائه کرد.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین دراین جلسه فرمانده نیروی انتظامی هم توضیحات مفصلی درباره مسائل اخیر و اتفاقات رخ داده و همچنین اقدامات فرماندهی فراجا بعد از فوت مرحوم مهسا امینی ارائه کرد. گزارش فراجا دو وجه داشت یکی درباره پیگیری‌های رخ داده در خصوص فوت مرحوم مهسا امینی و دیگری اعتراضات و اغتشاشات بود. همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از منظر این کمیسیون تحلیل‌هایی از بعد شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح کرد. رئیس کمیسیون شوراها به عنوان مامور از جانب رئیس مجلس گزارشی درباره فوت مرحوم مهسا امینی بیان داشت و قول داد آخر هفته گزارش آماده شده و به اطلاع مردم ایران می‌رسد.
موسوی اظهار کرد: پنج نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به قید قرعه سخنانی بیان کرده و نظرات و دیدگاه‌ها و تحلیل‌های خودشان را مطرح کردند و به ارائه مطالبات مردم پرداختند و توصیه‌هایی به دستگاه‌های اجرایی داشتند. در نهایت هم رئیس مجلس شورای اسلامی جمع‌بندی ارائه کرد؛ اتفاقات دو هفته اخیر را باید در دو وجه جداگانه قرار داد بخش اول مربوط به فوت خانم مهسا امینی است.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نمایندگان مجلس و همه مسئولان بر اجرای احکام اسلام و شریعت مصر هستند و بر آن تاکید دارند رئیس جمهور هم تاکید داشت که ارزش‌ها و اصول از جمله حجاب برای ما در جمهوری اسلامی ایران اصل، قانون و تکلیف شرعی است و باید نسبت به آن احساس مسئولیت داشت. نیروی انتظامی هم براساس قانون موظف به اجرای تکالیف است منتها ما نسبت به جان انسانها تقید داریم و برای ما جان انسان‌ها مهم و دارای اهمیت است برهمین اساس بلافاصله بعد از مطرح شدن موضوع فوت خانم امینی به خاطر اهمیت و حرمت جان انسانها مسئولان در بالاترین سطح وارد شده و کمیته‌هایی برای پیگیری و بررسی ماجرا تشکیل شد و این موضوع را در دستور کار قرار دادند.
وی افزود: روسای جمهور و قوه قضاییه نیز به این موضوع ورود داشته تا براساس مستندات و قرائن این ماجرا پیگیری شود. مجلس شورای اسلامی و دولت پیگیر هستند. در جلسه غیرعلنی هم فرماندهی نیروی انتظامی هم توضیح داد که درباره ماجرای فوت مهسا امینی از همان روز اول ورود داشته و به فرماندهی انتظامی تهران دستور داده که ماجرا پیگیری شود، حتی فرمانده نیروی انتظامی این جمله را گفت که به مسئولان بزرگ تاکید کرده که فرض را بر این بگذارند که این اتفاق برای دختر خودمان افتاده است پس باید به دقت موضوع را پیگیری کرد. بحث بر سر جان انسانها است و همه مسئولان بر این موضوع تاکید دارند.
موسوی در ادامه گفت: بخش دیگر ماجرا مربوط به شروع آشوب و اغتشاش در برخی از شهرهای کشور است. طبق صحبت‌های وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی و معاون عملیات سپاه برخی نیروهای سازمان یافته با برنامه‌های قبلی فوت مهسا امینی را تبدیل به بهانه‌ای برای تبدیل کردن به آشوب و اغتشاش در کشور کردند.
وی ادامه داد: گزارش‌های مختلفی ارائه شد که اطلاعات امنیتی و اطلاعاتی بین خارج و داخل مبادله شده است. در این شرایط برخی از مردم به لحاظ شرایط عاطفی ایجاد شده اعتراضاتی را بیان کردند و در این اعتراضات حضور داشتند که مربوط به روزهای اولیه بود و بعد از این‌که فهمیدند جریانی دنبال این هستند که موضوع را به جای دیگری بکشانند از حضور در میدان خودداری کردند. بخشی کسانی بودند که به صورت سازمان یافته آموزش دیده و ارتباط با خارج داشتند و بعضا از خارج از کشور هم حضور داشتند. آنها با هماهنگی وارد شده و از سلاح گرم و سرد استفاده می‌کردند. بخش زیادی از کشته شده‌ها توسط این افراد بودند.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش دیگر مربوط به کسانی است که در شبکه‌های اجتماعی سازمان یافته و لیدر خارجی نداشتند آنها در فضای مجازی با هم پیوستگی داشته و تحت تاثیر برخی هیجانات در فضای مجازی قرار گرفته و وارد اغتشاشات شدند.
طبق گزارش وزیر کشور در اوج تحرکات بیشتر از ۴۵ هزار نفر در همه شهرها نبودند
وی خاطرنشان کرد: طبق گزارش ارائه شده به رغم عمیق و گسترده بودن سطح تحریک، مردم به این حرکات نپیوستند براساس گزارش وزیر کشور در اوج درگیری و اغتشاش در روزهای ۳۰ و ۳۱ شهریورماه در مجموع همه شهرها بیشتر از ۴۵ هزار نفر نبودند این نشان می‌دهد قاطبه مردم با آشوب‌ها همراه نشدند اما بازنمایی زیادی در فضای مجازی به خصوص رسانه‌های ضد انقلاب صورت گرفت.
موسوی اضافه کرد: فرماندهی ناجا و معاون عملیات سپاه تاکید کردند که بسیاری از سرشاخه‌های آشوب و اغتشاشات معلوم شده‌اند. تروریست‌های تجزیه طلب ورود کرده و  مرزهای غربی و شرقی کشور به خاطر حضور تروریست‌ها دچار اغتشاش شد. در شمال عراق سپاه عملیات سنگینی انجام داد. طبق گزارش ارائه شده در مجلس شورای اسلامی از مدت‌ها قبل مقرهای ضد انقلاب در مرزها خالی بود که در جریان اغتشاشات پر شد و آنها به شهرهای غربی و شرقی ورود داشتند و برنامه‌هایی برای تحریک مردم و تبدیل اعتراض و اغتشاش شدند که با ورود سپاه و اقدامات سنگین برای این گروه‌های تروریستی حجم سنگین اغتشاشات کمرنگ شده است.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنها سعی کردند در شرق کشور مشخصا استان سیستان و بلوچستان اغتشاشات را احیاء کنند که با مقابله جدی نیروهای انتظامی و امنیتی کشور مواجه شدند.

  • نویسنده :
  • منبع :