19 دی: مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: نخستین جلسه دوره نهم این نهاد با حضور اعضای جدید روز سه شنبه ۱۲ مهرماه برگزار می‌شود.

جلسه افتتاحیه دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست صادق آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار و در نخستین گام تحقق مطالبات مقام معظم رهبری از این نهاد انقلابی  که در صدور احکام جدید بیان شده بود، پیگیری خواهد شد. 

رهبر معظم انقلاب ۲۹ شهریور ماه امسال، طی حکمی اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند. بر اساس این حکم، علاوه بر اینکه اعضای جدیدی به جمع این مجمع اضافه شدند، برخی از چهره‌های شاخص مجمع تشخیص مصلحت نظام را ترک کرده‌اند. 

چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام محسن اراکی، عباسعلی کدخدایی، علی‌اکبر احمدیان، کمال خرازی و محمد مخبر از اعضای جدید منصوب شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. 

اما در مقایسه با حکم پیشین رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۶، افراد شاخصی چون آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله موحدی کرمانی و نیز حجت‌الاسلام حسن روحانی و حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری در بین اعضای جدید حضور ندارند. 

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، آیت‌الله ابراهیم امینی نجف‌آبادی، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری و آقایان سیدمحمد میرمحمدی و سیدحسن فیروزآبادی از چهره‌هایی هستند که در دوره گذشته در حکم قبلی در مجمع تشخیص حضور داشتند و طی سالهای گذشته درگذشتند. 

همچنین، در این دوره آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای که پیش از این جزو اعضای حقیقی بودند در این دور به عنوان رؤسای قوای سه‌گانه و به صورت حقوقی در مجمع تشخیص عضویت دارند. 

بر اساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصلحت در مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تامین نکند و مشاوره در اموری که رهبری به آنان ارجاع می دهد و سایر وظایفی که در این قانون ذکر شده است به دستور رهبری تشکیل می شود. اعضای ثابت و متغییر این مجمع را مقام رهبری تعیین می کند.

 

 

 

  • نویسنده :
  • منبع :