19 دی: تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته در کلیسای انگلیس نشانگر عمق فساد اخلاقی روحانیون و کارکنان این تشکیلات عبادی است.
در جریان این تحقیقات که به تعبیر رسانه های انگلیس گسترده‌ترین بررسی پرونده‌های سوءاستفاده جنسی بشمار می‌رود، ۳۸۳ مورد از جمله آزار افراد آسیب‌پذیر و کودک شناسایی شده است. مقامات کلیسا می‌گویند این موارد نیازمند بررسی و توجه بیشتری است.
اسقف اعظم کانتربری و منطقه یورک که عالی‌ترین مقام‌های مذهبی در انگلستان بشمار می‌روند از یافته‌های این تحقیقات عذرخواهی و ابراز شرمندگی کرده‌اند.
دوازده‌ سال پیش هم تحقیقات مشابهی صورت گرفت که در جریان آن ۱۳ مورد فساد اخلاقی شناسایی شد. اما نسخه به روز شده آن که روز چهارشنبه منتشر شد، به شدت از فرهنگ و فساد اخلاقی داخل کلیسا انتقاد می‌کند.
بر اساس این گزارش، از ۳۸۳ مورد فساد شناسایی شده، ۱۶۸ مورد مربوط به کودک آزاری و ۱۴۹ مورد مربوط به آزار جنسی بزرگسالان آسیب پذیر است. مابقی موارد داده‌های کافی ندارند.
این درحالیست که به‌ گفته رسانه‌های انگلیس، موارد فساد اخلاقی در کلیسا بیشتر از آمار ارائه شده است. «لویز» یکی از قربانیانی که در دوران کودکی مورد آزار جنسی مقامات کلیسا قرار گرفته بود به بی‌بی‌سی گفت که برای شرکت در تحقیقات کلیسا در خواست کرده بود اما تقاضای وی نادیده گرفته شد. او که خواست نام کاملش فاش نشود گفت: «احساس می‌کنم به من خیانت شده است، زیرا در گزارش ادعا شده که پرونده تمام قربانیان بررسی شده است اما به پرونده من اشاره‌ای نشده است.»
طبق یافته های گزارش یادشده مقامات متهم به آزار جنسی شامل ۲۴۲ روحانی، ۵۳ کارمند کلیسا و ۴۱ داوطلب هستند. سایر افراد یا در کلیسا دیگر مقامی ندارند یا هویت آن‌ها ثبت نشده است.
البته موضوع رسوایی اخلاقی در انگلیس محدود به کلیسا نیست و سایر نهادهای حکومتی نیز به این معضل مبتلا هستند. چهار سال پیش گزارشی درباره فساد اخلاقی در نهاد قانون‌گذار انگلیس به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شد.
بر اساس تحقیقات انجام شده در پارلمان انگلیس، فساد اخلاقی و آزار جنسی در میان نمایندگان این کشور به لطف سکوت مقام‌های ارشد این نهاد سیاسی به امری رایج بدل شده است.
این تحقیقات حاکیست که براثر رواج فرهنگ سکوت و چاپلوسی در پارلمان، آزار و اذیت جنسی همچنان ادامه دارد و به عنوان یک معضل پنهان باقی مانده است. «دیم لورا کاکس» حقوق دان انگلیسی در گزارش خود هشدار داده که مفاسد اخلاقی برخی از نمایندگان، کل اعتبار و مشروعیت پارلمان را زیر سؤال برده است. وی خواستار رسیدگی و حل جدی این مساله شد، هرچند پیش‌بینی کرد که برون رفت از این معضل در چارچوب مدیریت فعلی دشوار خواهد بود.
در این گزارش که بخش‌هایی از آن در مطبوعات انگلیس منعکس ‌شد، آمده است که بیش از نیمی از کارکنان پارلمان شاهد و یا مورد سوءاستفاده رفتارهای غیراخلاقی نمایندگان مجلس قرار گرفته‌اند.
این گزارش می‌افزاید، یک‌ پنجم زیردستان نمایندگان مجالس اعیان و عوام قربانی آزار جنسی شده اند و این در حالی است که ۷۵ درصد آن‌ها، از ترس از دست‌ دادن شغل تاکنون سخنی به میان نیاورده‌اند.
گزارش یاد شده که براساس نظرسنجی از یک هزار و ۳۷۷ تن از کارکنان پارلمان انگلیس تهیه‌ شده همچنین مؤید آن است که نیمی از قربانیان به مسئولان انضباطی پارلمان برای طرح شکایت‌های خود اعتماد ندارند.
در این گزارش آمده است: شواهد به‌ دست‌ آمده نشان می‌دهد که تغییر فرهنگ کاری در پارلمان امری اجتناب‌ناپذیر و ضامن تغییر رفتار متخلفان به شمار می‌رود.
«مایکل فالون» وزیر پیشین دفاع و 'دامیان گرین' معاون اول پیشین نخست‌وزیر انگلیس از جمله شخصیت‌هایی بودند که به دلیل رابطه غیر اخلاقی با زنان جوان درگذشته از سمت خود استعفا کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :