19 دی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز به خبرنگاران گفت که این نهاد اروپایی قصد دارد در واکنش به اتفاقات اخیر در ایران، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی کند.
خبرگزاری رویترز نوشت، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه  اروپا امروز در جمع خبرنگاران در پراگ، در ادامه واکنش‌های مقامات اروپایی به اتفاقات اخیر ایران، گفت که این نهاد اروپایی در حال بررسی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است.
بورل گفت، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست بعدی‌شان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی خواهند کرد.
بورل پیش از این در واکنش به اتفاقات اخیر ایران گفته بود: ما به عنوان نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران خواسته‌ایم تا به حقوق اساسی شهروندان ایرانی احترام بگذارد.
او مدعی شد که همراه چارلز مایکل، رئیس شورای اروپا در دیدار با برخی مقامات ایرانی مستقیما این مسئله را مطرح کرده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ناآرامی های اخیر در ایران و در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: به نظرم مهم است که ما واکنشی قوی و متحد بوسیله اتحادیه اروپا نشان بدهیم. ما به همراه کشورهای عضو به بررسی تمام گزینه‌های دردسترس ازجمله تدابیر محدودکننده برای پاسخ دادن به این رویدادها استفاده خواهیم کرد. من این مسئله در جلسه آتی شورای روابط خارجی با همتایانم مطرح می‌کنم.
بورل تصریح کرد: زمانی که می‌گویم «تدابیر محدودکننده» دارم از لفظ تعیین شده در معاهده (بر سر اتحادیه اروپا) استفاده می‌کنم؛ چراکه در این معاعده کلمه «تحریم» یافت نمی‌شود. تنها در آن می‌توان لفظ «تدابیر محدودکننده» یافت و من دارم از آن استفاده می‌کنم.
این دیپلمات ارشد اروپا همچنین مطرح کرد: ما به بررسی آنچه که در ایران رخ می‌دهد، ادامه خواهیم داد. ما از هر فرصتی برای ابراز مواضع و نگرانی‌های‌مان درخصوص حقوق بشر در ایران استفاده خواهیم کرد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با بورل در این باره گفته بود: اگر اتحادیه اروپا بر اساس اتهامات بی‌اساس و در جهت ترغیب آشوبگران و تروریست‌هایی که جان و مال مردم ایران را هدف قرار داده‌اند اقدام سیاسی شتابزده‌ای کند، به آن پاسخ متقابل می‌دهیم.
علاوه بر این، بورل امروز در صفحه توییترش درباره این گفت‌وگوی تلفنی نوشت: با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم. خواستار پاسخگویی برای مرگ مهسا امینی، متوقف کردن خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان و آزادسازی بازداشتی‌ها شدم.
او ادامه داد: حق اعتراض و گردش آزاد اطلاعات باید مجاز باشد. اتحادیه اروپا تمامی گزینه‌ها را بررسی می‌کند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: همچنین از ایران خواستم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

  • نویسنده :
  • منبع :