19 دی: رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که با خروج از برجام و سیاست "فشار حداکثری" دشواری‌هایی را برای مردم کشورمان ایجاد کرده است، مدعی شد که در کنار مردم ایران ایستاده است!
دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا که در دوران فعالیت خود در کاخ سفید دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده بود و با تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران رنج زیادی را بر مردم کشورمان تحمیل کرده است، شنبه شب در یک سخنرانی در میان هوادارانش با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشورمان خطاب به مردم ایران مدعی شد: ما با شماییم و همیشه با شما خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد از عملکرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پرداخت و با تکیه بر ادعاهای همیشگی و واهی خود مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: ما کشوری بودیم که اجازه ندادیم ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند.
این ادعاها در حالی بارها از سوی مقامات پیشین و کنونی آمریکا مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران ضمن رد آن‌ها همواره تاکید دارد که ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان کاملا صلح‌آمیز بوده و سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد.
ترامپ همچنین به جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت که اگر او رئیس جمهور بود، هرگز حمله روسیه به اوکراین اتفاق نمی‌افتاد و این بایدن بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را تحریک کرد تا به اوکراین حمله کند.
به گزارش ایسنا، در پی بروز برخی ناآرامی‌ها طی هفته‌های اخیر در ایران مقامات چند کشور اروپایی و همچنین آمریکا به دخالت در امور داخلی کشورمان پرداخته و با هدف ایجاد ناامنی و نارضایتی در ایران از اغتشاشات حمایت کرده‌اند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به مداخله این کشورها در امور داخلی ایران در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود با بیان این‌که "اعتراض" و "اغتشاش" هم ماهیت متفاوتی دارند و هم نتایجی متفاوت گفت : در دگرگونی اوضاع و فراز و فرود زمانه، دولت و ملت ایران دوستان و دشمنان خود را بهتر می‌شناسد.
وی همچنین با اشاره به موضع گیری مقامات بعضی از کشورهای غربی در مورد تحولات این روزهای ایران و برخی از دخالت‌های آن‌ها در امور داخلی کشورمان نوشت: رفتار مداخله‌آمیز و حمایت آشکار برخی دولت‌های غربی از اغتشاشات اخیر در ایران و تداوم رفتارهای تحریک‌آمیز آنان اثبات کرد که آنها هر زمان فرصتی ببینند در اقدام مستقیم و غیرمستقیم علیه ثبات، امنیت و استقرار نظام و کشورمان تردید نخواهند کرد.
کنعانی خاطر نشان کرد: دشمنان فقط با جمهوری اسلامی مخالف نیستند، آنها با ایران مخالفند.
روز پنج‌شنبه نیز پارلمان اروپا در اقدامی مداخله‌جویانه قطعنامه‌ای را در ارتباط با حوادث اخیر در ایران صادر کرد که با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره اظهار داشت: این قطعنامه متضمن پیش داوری های یک جانبه و بی پایه در قبال جمهوری اسلامی ایران است و لذا از اساس مردود و فاقد ارزش است.
وی تاکید کرد: این قطعنامه به رغم ادعاهای مطرح شده در آن، در حالی مقابله ضروری با اقدامات خشونت‌بار سازماندهی شده و تعرض به اموال عمومی و جان و مال مردم را تحت عناوین ساختگی ناعادلانه به باد انتقاد می گیرد که طراحان و تحریک کنندگان اغتشاشات، عمدتا از منشاء اروپا به اقدامات خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران دست می‌زنند.
کنعانی همچنین اظهار داشت: پارلمان اروپا با صدور این قطعنامه نشان داد که به رفتار گزینشی خود در قبال ملت بزرگ ایران ادامه می دهد، زیرا یکبار هم دیده نشد که این پارلمان برغم ادعاهای پرطمطراق، قطعنامه ای حقوق بشری در مخالفت با تحریم های ضد بشری حداکثری علیه مردم ایران صادر کند.
وی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس احترام و منافع متقابل، آماده تعامل دوسویه با تمامی طرفهاست، اما در برابر هرگونه تلاش برای اعمال فشار یا توسل به اقدامات محدود کننده علیه مردم ایران، قاطعانه ایستادگی کرده و بدان پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد.

  • نویسنده :
  • منبع :