19 دی: درحالی‌که تصور می‌شد با فروکش شدن موج ناآرامی‌ها، سینماها به حیات طبیعی خود بازگردند، اما شلوغی‌های روز گذشته، رکود را به سینماها برگرداند.
در ۲ روز پایانی هفته گذشته که از میزان ناآرامی‌ها کاسته شد، سینماها توانستند با یک تجدیدقوا، به مرز ۶۵ هزار مخاطب برسند. این میزان مخاطب، فارغ از تعداد مخاطبانی است که برای تماشای نمایش‌های کمدی به سینماها و پردیس‌های بزرگ پایتخت رفتند.
این میزان استقبال سبب شد تا سینماها، پس از حدود ۲۰ روز، سانس‌های پایانی شب را به راه انداخته و قرار بود که سینماها از شنبه، سانس‌های ۲۲ الی ۲۴ را فعال کنند. این اکران‌ها در پلتفرم‌های اینترنتی باز شد و این سیگنال را برای سینمادوستان مخابره کرد که سینما در حال آماده شدن برای رسیدن به حیات نرمال پیش از ناآرامی‌ها شده است.
اما ناگهان از ابتدای عصر روز گذشته بود که خبر بروز برخی ناآرامی‌ها در چند نقطه پایتخت، همه چیز را به هم ریخت. سینماها سانس‌های شبانه خود را حذف کردند و حتی برنامه نمایش‌های کمدی نیز لغو شد.
سینمایی که قرار بود روز گذشته را بدون تبعات ناشی از ناآرامی‌ها سپری کند، بیشترین ضربه را از این تحرکات خورد تا در کنار تعطیلی نمایش‌های کمدی، تنها ۷۴۰۰ نفر در سراسر کشور به سینما بروند تا راکدترین روز سینمایی کشور در طول سال ۱۴۰۱ رقم بخورد. با تداوم این وضعیت در سینماها، میزان خساراتی که به سینما از زمان شروع ناآرامی‌ها وارد آمده، به مرز ۲۵ میلیارد تومان رسید.
ایرنا بلافاصله پس از شروع ناآرامی‌ها و پس از آن‌که مشخص شد سینماها، یکی از اصنافی هستند که بیشترین میزان خسارت را از این ناآرامی‌ها می‌خورند، در پیشنهادی به مدیران سینمایی کشور، این درخواست را مطرح کرد که با توجه به روند فرسایشی این اعتراض‌ها، برنامه‌ای را تدوین کنند تا تبعات این ناآرامی‌ها، خسارات چندانی را به سینماها وارد نکند اما متاسفانه این مهم چندان جدی گرفته نشد تا سینما به ضعیف‌ترین عملکرد خود در طول سال جاری برسد.
این وادادگی سینماها سبب شده تا در کنار استقبال اندک مخاطبان، صاحبان آثار نیز راضی به نمایش فیلم خود نباشند تا آثاری که قرار بود از ۷ مهرماه به روی پرده بروند، حالا و پس از گذشت ۱۰ روز از موعد مقرر، همچنان بلاتکلیف بوده و قطعا راضی نباشند که فیلم خود را در چنین شرایطی بسوزانند.البته در شرایط فعلی، سینماها نیاز به حمایت دارند تا نه‌تنها بیش از این متحمل خسارات نشوند و بتوانند راندمان خود را بالا برده و بتوانند حیات طبیعی خود را داشته باشند.
اینکه با بروز هر خیزش اجتماعی و سیاسی، سینماها یکی از نخستین صنف‌هایی است که متحمل خسارات هنگفت می‌شود، اتفاق پسندیده‌ای نیست و این ضرورت را می‌طلبد تا مدیران سازمان سینمایی با تدوین برنامه‌هایی، جلوی لطمه خوردن به سینما در هر شرایط و موقعیت زمانی را بگیرند.
این برنامه‌ریزی می‌تواند پازل صنعتی شدن سینمای ایران را با شتاب بیشتری دنبال کرده و امنیت را به سینماها بازگرداند.

  • نویسنده :
  • منبع :