19 دی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روابط ایران با طالبان را بستگی به رفتار آنان با مردم افغانستان دانست و گفت: سیاست کنونی ایران ارائه کمک‌های همه جانبه به مردم این کشور برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی است.
هیدئو ایکبه رئیس دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (UNAMA) در ایران، روز یکشنبه با جلیل رحیمی جهان آبادی درباره تحولات اخیر افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
رحیمی جهان آبادی در این دیدار گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با طالبان بستگی به رفتار آنان با مردم افغانستان و تعاملشان با گروههای مختلف قومی و سیاسی در تشکیل دولت فراگیر دارد و سیاست کنونی ما ارائه کمک‌های همه جانبه به مردم افغانستان جهت ممانعت از بروز فاجعه انسانی است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم افزود: برای شناسایی طالبان هیچ تعجیلی نداریم و منتظر اقدامات عملی حاکمان امروز افغانستان درباره عمل به تعهدات ملی و بین المللی هستیم و لازم است همه کشورهای منطقه و جامعه جهانی برای جلوگیری از گسترش بحران در افغانستان با یکدیگر همکاری کنند.
رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای چندین دهه حامی و میزبان مردم افغانستان بوده و در حد توان امکانات معیشتی، بهداشتی و آموزشی را برای آنها فراهم کرده است و اکنون میزبان بیش از ۵ میلیون تبعه افغان هستیم.
وی با اشاره به همکاری تجاری و اقتصادی ایران با افغانستان گفت: ایران همیشه در تلاش بوده این روند تسهیل یافته و تمایلی نداریم مردم افغانستان تحت فشار اقتصادی قرار گیرند.
رحیمی جهان آبادی با تاکید براینکه تمرکز آمریکا تعدیل قدرت روسیه و چین بوده و افغانستان را به طالبان سپرده است، یادآور شد: البته آمریکا از سوی دیگر در تلاش است قدرت داعش را زنده کرده تا بتواند منطقه را ناآرام کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به لزوم نقش آفرینی بیشتر سازمان ملل در افغانستان، گفت: معتقدیم سازمان ملل می‌تواند نقش آفرینی بیشتری در تحولات افغانستان ایفا کند و تلاش برای اجماع در میان کشورهای منطقه جهت تشویق طالبان به گفت‌ وگوهای بین افغانی نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: در گفتگوهای مکرر ایران با مقامات طالبان به تشکیل هرچه سریعتر دولت فراگیر مردمی تاکید شده است تا حقوق همه مذاهب و قومیت ها محترم شمرده شود. در غیر این صورت و ادامه روند فعلی که گسترش درگیری‌ها است، نیروهای داعش با سربازگیری از میان طبقه ضعیف جامعه، مجددا قدرت را در اختیار خواهند گرفت.  
هیدئو ایکبه: طالبان برای به رسمیت شناخته شدن باید به حقوق بین الملل احترام بگذارد
در این دیدار رئیس دفتر یوناما در ایران با قدردانی از جمهوری اسلامی برای پذیرش و حمایت از میلیونها افغانستانی گفت: به تازگی در سازمان ملل گزارشی از وضعیت داخلی افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان داشتیم که نتیجه این گزارش، دو پیام برای آنان بود که یکی مربوط به لزوم رعایت حقوق زنان و دختران و حقوق بین الملل و دیگری مقابله با اعمال تروریستی و ضدحقوق بشری به منظور شناسایی بین المللی و به رسمیت شناخته شدن آنان توسط سایر کشورها بود.
هیدئو ایکبه با اشاره به تغییر وزیر آموزش وپرورش طالبان، گفت: ما نسبت به سیاست وزیر جدید آموزش و پرورش اطلاع دقیقی نداریم. اما امیدواریم که هر چه سریعتر مدارس دخترانه را برای تحصیل دانش آموزان بازگشایی کرده و در مطالب کتب درسی تغییرات کمتری اعمال نمایند و از تندروی‌های قبلی پرهیز شود.
وی ادامه داد: در دستورالعمل جدیدی که به ما ابلاغ شده است باید از مردم افغانستان حمایت کنیم از دولت طالبان و میان این دو باید تمییز قائل شد؛ به همین دلیل ما دائما در فکر راه حلی برای کمک رسانی به مردم با وجود موانع دولت هستیم.
رئیس دفتر یوناما خاطرنشان کرد: ما در بخشهای مختلف افغانستان دفتر داریم و از این طریق صدای مردم را می‌شنویم و با مقامات محلی هم در ارتباطیم. سیاست‌ها در افغانستان از یک منطقه به منطقه دیگرمتفاوت است و تمام تلاش ما را با همکاری کشورهای همسایه، در جهت حفظ منافع مردم افغانستان گسترش خواهیم داد.


  • نویسنده :
  • منبع :