19 دی: رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه از آیین‌نامه جدید حقوق مسافر تا چند روز آینده رونمایی و ابلاغ خواهد شد، گفت: درباره تیراندازی به هواپیما، گزارش تایید شده وجود ندارد و به عنوان رییس کمیته امنیت هوایی کشور اعلام می‌کنم اگر ادعایی وجود دارد، اعلام شود تا بررسی می‌کنیم.
«محمد محمدی‌بخش» امروز دوشنبه در نشست خبری در محل سازمان هواپیمایی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره سرنوشت تدوین آیین‌نامه جدید حقوق مسافر که قرار بود دو ماه پیش تدوین و ابلاغ شود، اظهار کرد: آیین‌نامه حقوق مسافر مصوب شد و دیدگاه‌های مختلف اخذ و به دستگاه‌های زیرمجموعه ابلاغ شده است تا موارد حقوقی و فنی آن مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: در هفته جاری قرار است نظر نهایی بعد از اجماع اعلام شود و آیین‌نامه جدید حقوق مسافر تا چند روز آینده رونمایی می‌شود که حقوق عامه در آن به جد دیده شده است.
محمدی‌بخش در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح موضوع تیراندازی به هواپیما نیز گفت: تایید و یا تکذیب موضوعات در صنعت هوایی را از مراجع و مبادی رسمی سوال کنید، نمی‌دانیم با چه مبنایی اظهارنظر می‌کنند؛ اما نباید محلی از اعراب داشته باشد.
رییس سازمان هواپیمایی بیان کرد: دستگاه اصلی درباره پاسخگویی به حوادث صنعت هوایی، رییس سازمان هواپیمایی است و با توجه به اختیارات در تمام بخش‌های هوایی اظهارنظر می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: برای مثال در پرواز تهران - چین هواپیمایی ماهان مداخلات غیرقانونی شناسایی شد، موضوع بلافاصله بررسی و به‌موقع اعلام شد که موضوعی نیست و خلبان به مسیر خود ادامه داد.
رییس سازمان هواپیمایی ادامه داد: درباره موضوع «تیراندازی به هواپیما» گزارش تایید شده نداریم و این را به عنوان رییس کمیته امنیت هوایی کشور اعلام می‌کنم، اگر ادعایی است، اعلام شود تا بررسی می‌کنیم.
محمدی‌بخش اظهار داشت: خبرهای غیر تایید شده می‌آید، اما مرجع تایید و نظارت بر ایمنی سازمان هواپیمایی کشور است که بر اساس انکسِ ۱۷ که چهارچوب حقوق امنیت هوانوردی است، عالی‌ترین مقام پاسخگو است.
۱۷۵ هواپیمای فعال در کشور داریم
وی همچنین گفت: اکنون ۱۷۵ هواپیمای فعال در صنعت هوایی وجود دارد که با تکیه بر توان مهندسی سرخط هستند. به سطحی از تخصص تعمیرات رسیدیم که اکنون هواپیماهایی از کشورهای منطقه نیز در ایران هم تعمیر می‌شود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: اینکه در تعمیرات توانمند هستیم به معنای تامین همه نیازها در حوزه تعمیر و نگهداری نیست.
محمدی‌بخش در واکنش به ادعای عدم امنیت آسمان ایران گفت: اکنون روزانه هزار پرواز عبوری از فضای ایران انجام می‌شود و اتحادیه اروپا فضای ایران را برای عبور پروازهای بین‌المللی اَمن اعلام کرده است.
تشدید تحریم صنعت هوایی توسط ایالات متحده آمریکا
وی بیان کرد: در حوزه رفع تحریم، آمریکا نه‌تنها اقدام مثبتی برای رفع تحریم‌ها انجام نداد، بلکه اخیراً تحریم جدید و محدودیت در سوخت رسانی را در ماه‌های اخیر اضافه کرده است. در حوزه آموزشی و ارسال قطعات نیز هنوز با تحریم صنعت هوایی دست به گریبانیم که شکایت آن را به ایکائو داشتیم.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در این شرایط بعد از ۱۰ سال تیم فوق حرفه‌ای از ایکائو با اشراف اطلاعاتی کامل برای برنامه برنامه ممیزی نظارت بر ایمنی صنعت هوانوردی ایران وارد کشور شدند.
محمدی‌بخش افزود: نمراتی که بعد بررسی‌ها در ایمنی صنعت هوایی گرفتیم در سطح سازمان جهانی ایکائو مطرح و بسیار مورد توجه این سازمان جهانی قرار گرفت.
رضایت تیم ایکائو از حوزه هوانوردی ایران
معاون وزیر راه و شهرسازی به ارایه گزارش ایکائو از برنامه ممیزی این تیم درباره وضعیت رعایت ایمنی در پروازهای ایران اشاره کرد و گفت: با اخذ نمرات قابل قبول که نمودار آن در ایکائو منتشر می‌شود که در خاورمیانه نمره بسیار خوبی را حوزه هوانوردی دریافت کردیم.
وی بیان کرد: مطالبه جدی سازمان هواپیمایی ایران از ایکائو این است که نباید سیاسی رفتار کند و برای ورود قطعات و نوسازی به ایران نباید رفتار سیاسی داشته باشد و مستقل از تحریم آمریکا برای ورود قطعات، ایران را حمایت کنند.
دستاوردهای هوایی ایران از اجلاس ترانزیتی با آسیای میانه
رییس سازمان هواپیمایی با اشاره به برگزاری اجلاس ترانزیتی بین ایران و آسیای میانه گفت: دو هفته بعد از اجلاس سران در شانگهای، این اجلاس را در تهران، طی دو روز گذشته برگزار شد.
محمدی‌بخش درباره دستاورد هوایی ایران از اجلاس ترانزیتی آسیای میانه اظهار داشت: ظرفیت بار و مسافر ایران در این اجلاس اعلام شد و تا ۴ ماه آینده در روابط با این کشورها مسیرهای جدید هوایی تاسیس خواهد شد.
وی ادامه داد: پروازها به باکو، عشق آباد، سمرقند، مسکو و شهرهای مختلف آن مورد گفت‌وگو قرار گرفت که هم راه اندازی مجدد و هم افزایش ظرفیت پروازها در دستور کار قرار می‌گیرد و ذیل این اجلاس توسعه هوانوردی ایران افزایش خواهد یافت.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی حوزه هوایی پیشگام است و می‌تواند در افزایش ترانزیتی در سایر شقوق تاثیرگذار باشد، بستر برای افزایش ترانزیت فراهم است و فقط بخش صدور ویزا باید تسهیل شود.
پروازهای اربعین با جابه‌جایی ۲۵۷ هزار مسافر پایان یافت
محمدی‌بخش گفت: از ابتدا برای مراسم اربعین پیش‌بینی داشتیم که سال خاصی خواهیم داشت، بنابراین ظرفیت فرودگاه‌های خدمات رسان را به ۲۱ فرودگاه افزایش دادیم و ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی(ره) را بخ صورت اختصاصی برای انتقال زوار در نظر گرفتیم.
به گفته وی، ۲۵۷ هزار و ۸۷ مسافر طی این دو هفته با بیش از ۲ هزار پرواز از مبدأ ایران به عراق جابه‌جا شدند که رقم بسیار چشمگیری است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: رعایت ایمنی با وجود تکثر پروازها و محدودیت‌های فرودگاه نجف، به شکل مناسبی انجام شد. پرواز بالگردهای ایران در آسمان عراق را نیز از حوزه اورژانس نیروهای مسلح و هلال احمر طی هماهنگی با سازمان هواپیمایی عراق، هماهنگ کردیم.

  • نویسنده :
  • منبع :