19 دی: معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پرداخت انواع تسهیلات در بخش کشاورزی سال آینده مشروط به اجرای الگوی کشت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ خواهد شد.
«محمد قربانی» امروز دوشنبه در مراسم اولین اجلاس سراسری و رونمایی از ابلاغ سند الگوی کشت محصولات کشاورزی در سال زراعی (۱۴۰۲ - ۱۴۰۱) افزود: اجرای الگوی کشت یک فرایند فرا قوه‌ای است که توسط وزارتخانه‌های مختلف نیرو، نفت، صنعت معدن تجارت، اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، محیط زیست و بانک مرکزی باید انجام شود و تنها وزارت جهاد کشاورزی ذی‌نفع نیست.
وی ایجاد کارگروه ملی به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری را پیشنهاد داد و اضافه کرد: عضویت سازمان برنامه و بودجه و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در الگوی کشت مهم است تا الگوی کشت به صورت فراگیر در کل کشور عملیاتی شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که الگوی کشت را بر اساس داده‌های فعلی تکمیل شده، اما در نظر داریم این کار در آینده قوی‌تر انجام شود، اظهار داشت: در این طرح از نظرات دانشگاهیان و نخبگان استفاده شده و در ادامه مسیر نیز این روند ادامه می‌یابد.
وی گفت: بر اساس بند (ت) ماده ۳۵ برنامه ششم توسعه، طراحی و اجرای الگوی کشت با تاکید بر محصولات راهبردی و ارتقای بهره‌وری در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تامین منابع و الزامات مورد نیاز در قالب بودجه، اعمال حمایت و مجوزهای مناسب فقط در چارچوب الگوی کشت، بند (ب) تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ و سیاست‌های کلی برنامه هفتم ابلاغی مقام معظم رهبری از قوانین پشتیبان این طرح است.
قربانی با بیان این که برای سال آینده حداقل ۴۰ همت برای این مهم نیاز است، تصریح کرد: لازم است در ۱۰ تا ۱۱ استان مجری ویژه الگوی کشت داشته باشیم؛ بنابراین این مهم سبب دستیابی به اهداف اجرای الگوی کشت می‌شود.
تخفیف بیمه در اجرای الگوی کشت
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ تسهیلات یارانه، یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید، کمک‌های بلاعوض، امتیازات فنی و اعتباری، بیمه را به طور صرف در جهت الگوی کشت هدایت می‌کنیم تا علاوه بر ایجاد انگیزه برای کشاورزان، هزینه‌ها تمام شده تولید کاهش یابد.
وی به تخفیف بیمه در اجرای الگوی کشت اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه تخفیف‌های بیمه‌ای بر روی سبد محصولات راهبردی شامل اجرای الگوی کشت هم می‌شود؛ یعنی کشاورزانی که محصولات راهبردی مورد تاکید در الگوی کشت را بپذیرند شامل این تخفیف‌ها می‌شوند.
قربانی در خصوص تخفیف اجرای الگوی کشت محصولات راهبردی گفت: بخشودگی ۵۰ درصدی برای آب در نظر گرفته شده و به‌ازای افزایش بهره‌وری نیز ۵۰ درصد تخفیف شامل کشاورزان می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :